Recenze: Leonardo da Vinci

Ke knize Waltera Isaacsona jsem přistupovala s velkou zvědavostí. Napadaly mě otázky: Jaký záběr musí mít člověk, který se pustí do životopisu renesančního umělce poté, co napíše životopis Steva Jobse či Alberta Einsteina? Jakým způsobem nám přiblíží osobnost 15. století? A co se člověk dozví o slavném autorovi Mony Lisy, Poslední večeře a deníků, ve kterých si projektoval létací stroje?

Kniha je velmi obsáhlá, má 528 stran a je doplněná bloky nečíslovaných obrazových příloh, na které často odkazuje. Posledních cca 60 stran je věnováno poznámkám a rejstříkům. V poznámkách jsou uvedeny zejména citované zdroje, odkud je čerpáno. Při četbě jsem do nich nenahlížela, i tak ovšem text vyžadoval mé plné soustředění, neustálé listování na konec knihy by rušilo. Mám snad jedinou výtku, že chybí klasická všitá záložka. Při listování knihou, které je během četby nezbytné, by byla velkým pomocníkem.

Tento formální výčet dává odpověď na jednu z mých otázek – práce profesora Tulonské univerzity je vskutku vědeckou studií, která vychází z řady zdrojů, kterou však autor dokázal předat čtenáři populárním způsobem. Není to kniha na čtení před spaním, opravdu vyžaduje plné soustředění. Zároveň vás však při četbě neubije výčet dat a dává mnoho věcí a událostí do souvislostí.

Například hned na začátku knihy se dozvíte, že Leonardo byl nemanželským dítětem notáře. Mohl by to být jen holý fakt, Isaacson nám však ukáže pozadí i důsledky. Dozvíme se, že renesanční Itálie měla velmi tolerantní přístup k nemanželským dětem, zároveň však přísné regule notářského stavu neumožňovaly zaměstnat nemanželské potomky. Jen díky tomu nebyl Leonardo odsouzen k notářské profesi a zároveň si mohl zvolit svou cestu, aniž by byl ve společnosti jako levoboček opovrhován.

Právě díky tomuto vsazení Leonardova života do historického pozadí se nám da Vinci lidsky přibližuje a zároveň ještě více vystoupí jeho genialita a inovátorství. V knize je představen muž, který neustále vše ve svém okolí zkoumá, své nápady a objevy však nemá potřebu realizovat/dotahovat do konce, protože důležitější je pro něj ono objevování než následná aplikace nebo publikování ve vědeckém pojednání. Kniha nám představuje muže, který bedlivě zkoumá let ptáků a ve svých denících konstruuje létací stroje; muže, který detailně pitvá lidská těla, přeměřuje jeho jednotlivé části, aby své vědecké poznatky přenesl do své umělecké tvorby; muže, který se zabývá nákresy vojenských strojů či odvodňovacích kanálů a přitom je na milánském dvoře vychvalován za organizování divadelních her či za svůj hudební přednes.

Walter Isaacson bravurně střídá pasáže věnované vědeckým zkoumáním jako je např. kvadratura kruhu s kapitolami, u kterých nechá váš mozek trochu odpočinout a odvede vás do světa umění. Knihu tak mohu vřele doporučit.

Autor: Lucie K.