Recenze: Ve stínu Hvozdu

Ve stínu Hvozdu je skrytý skvost, který by neměl uniknout žádným fanouškům fantasy, kteří milují východní mytologii.
Proč jsem si knihu vybrala?
O Naomi Novikové a jejích fantasy knihách s pohádkových nádechem a příměsí východního folkloru jsem dlouhou dobu slýchala na zahraniční booktube scéně, nikdy jsem ale neměla příležitost si nic přečíst. Nakladatelství Host se ale naštěstí rozhodlo vydat Ve stínu Hvozdu, které slibovalo tajemný příběh o mladé dívce, čaroději a nevypočitatelném Hvozdu. Knihy inspirované východním slovanským folklorem jsem si v posledním roce navíc neskutečně oblíbila, tudíž byla má volba jasná.

Ve stínu Hvozdu je samostatně stojící román z pera Naomi Novikové, který v překladu vyšel u nakladatelství Host. Jde o fantasy zasazené do fiktivního světa, ve kterém hraje velkou roli magie. Hlavní hrdinka Agnieszka je na pohled nezajímavé děvče, které vyrůstalo v údolí nedaleko Hvozdu – magického lesa, kterého se celé království bojí, a ve kterém mizí lidi. Údolí má ochránit čaroděj Drak, který si každých deset let vybírá z děvčat ve vesnici novou společnici. Co se stane, když si vybere úplně jinak, než každý předpokládá? Příběh je velmi silně inspirován slovanskými legendami – ať už folklorem, tak i slovanskými jmény (Agnieszka je toho sama příkladem).

I přes poměrně velký počet stránek je kniha neuvěřitelně čtivá a stránky pod rukama doslova ubíhají. Příběh je dynamický, graduje v těch správných místech a nabízí čtenáři celou řadu nečekaných zvratů (já byla fakt překvapená!). Právě díky tomu dostanete něco úplně jiného, než od knihy očekáváte. Chtěla bych vyzdvihnout systém magie, který autorka vymyslela – originální a velmi dobře vysvětlený. Také se mi líbila role Hvozdu – nemilosrdný, krutý a plný bytostí z vašich nejhorších nočních můr. Pokud bych měla knihu označit nějakým slovem, pak asi to, že je atmosférická. Číst ji bylo pohlazení po duši.

Hvozd věděl, že tam jsem. Už se ke mně stahovaly jeho bytosti, chodidla kradmo našlapující lesem, chodci a vlci, a ještě horší tvorové.

Kapitola sama o sobě jsou postavy. Naomi Noviková dokázala vytvořit dokonale lidsky nedokonalé postavy, s kterými se čtenář může snadno ztotožnit a prožívat s nimi jejich trápení. Hlavní hrdinka Agnieszka se mi zamlouvala už od první stránky – obětavá, chytrá a místy i vtipná. Stejně jsem na tom byla s čarodějem Drakem, který je úplným opakem Agnieszky, přesto jsem si jejich interakce užívala jako nic jiného (především v první části knihy). Autorka se zaměřila i na vedlejší postavy, kterým dodala potřebnou hloubku, a rozhodně na ně nezapomněla. Co se týče romantické linky, v nějaké míře tu je, rozhodně ale není tím nejdůležitějším v knize, spíše ji doplňuje.

Ve stínu Hvozdu je skrytý skvost, který by neměl uniknout žádným fanouškům fantasy, kteří milují východní mytologii. Autorka toho v knize nabízí spoustu – poutavý styl psaní, dobře propracované postavy a systém magie, spoustu tajemství a zvratů, které rozhodně nebudete čekat. Kromě magie se také hodně zaměřuje na vývoj vztahů mezi postavami. Za mě je tohle jedna z nejlepších knih, které jsem letos četla. Pokud tedy stále váháte, pak vám povím jedno – jděte do toho! Minimálně pro tu nádhernou obálku.

Hodnocení: 5/5
Autor: Kateřina Kopišťová