Recenze: Slzy muže

Investigativní novinář Giu stojí přes skutečnou výzvou. Má napsat článek o muži, který strávil ve vězení osmnáct let za znásilnění a vraždu mladé dívky. Giu si získá mužovu důvěru a vyslechne šokující zpověď. Nyní má před sebou nelehkou volbu. Dokáže zveřejnit pravdu? A dokáže změnit svůj přístup k lidem, na kterých mu záleží?

Slovenská spisovatelka Darina Hamarová (1967) pracuje jako učitelka na základní škole a ve volném čase píše psychologicky laděné romány. Na svém kontě má několik úspěšných knih, které si oblíbili muži i ženy. Novinku „Slzy muže“ vydalo nakladatelství Moba. Autorka se svěřila s tím, že ji k napsání románu přiměl smutný a tragický příběh jisté mladičké dívky z jižního Slovenska.

Slzy muže jsou dojemné, hodně filozofické a nedokážu si představit čtenáře, kterého by nepřiměly k přemítání o lidských hodnotách. Celý příběh sledujeme z pohledu novináře Giua, který si zvolil vyprávění v první osobě. I díky tomu vám bude okamžitě blízký a vy nebudete mít problém se ztotožnit s jeho problémy. Dějová linie se točí kolem rozhovoru s odsouzeným vrahem, ale největší prostor dostal Giu.

Díky odbočkám do minulosti získáte představu, co se odehrálo v jeho životě, a kniha tak náhle získá další rozměr. Ačkoliv je Giu mladý muž, prožil si své a setkal se s tolika formami zla a zrady, až to není hezké. Vyprávění z pohledu muže by mohlo být cynické, ale Giu je věčný romantik. Je to citlivý chlápek, který navzdory své práci neztratil iluze a který ví, co je soucit. Jeho prostřednictvím se setkáme s lidmi z jeho minulosti a je zajímavé sledovat, jak se vyvíjely jejich vzájemné vztahy a kdo se kam posunul.

Slzy muže jsou také vděčným románem pro ženy, proto je tu řada erotických pasáží. Příběh, který má Giu zpracovat, zavání detektivkou, ale nenechte se mýlit. Tady nejde o to, kdo a proč vraždil, protože to je víceméně jasné. Vrah se přiznal a ve vězení si odseděl osmnáct let. Poté byl za dobré chování propuštěn podmínečně na svobodu. Giu se s objektem svého zájmu sblíží a my se postupně dozvídáme, co se doopravdy stalo.

Slzy muže jsou tragickým příběhem, který vás donutí přemýšlet a přehodnocovat. Díky knize si uvědomíte, co je důležité a na čem naopak vůbec nezáleží. Hamarová je citlivá vypravěčka a obzvláště její vnitřní monology jsou ukázkou spisovatelského umu. Námět může svádět k sentimentalitě, ale ona ani na chvíli nesklouzla ke kýči a patosu. Její postavy vás nenechají chladnými a vy se o nich dozvíte tolik věcí, až budete mít pocit, že jde o důvěrné přátele.

Giu je obyčejný a chybující chlápek. Nikdy neměl ambice být hrdinou, ale jak zjistíte, hrdinství se projevuje v našich každodenních rozhodnutích. Přiznám se, že pro něj mám slabost a že bych si přála, aby Darina Hamarová napsala pokračování. Jeho styl vyprávění připomíná knihy Bohumila Hrabala a z každé stránky na vás dýchne neuvěřitelná člověčina. Slzy muže jsou oslavou obyčejného lidství a všech, kdo se snaží konat dobro ve světě, který je všechno jiné, jen ne dobrý.