Recenze: Síla přírody

Pět žen z jedné firmy vyrazí do lůna přírody, aby zapracovalo na vzájemných vztazích. Cílem akce je stmelit kolektiv, jenomže to by dotyčné nesměly skrývat ošklivá tajemství. Na povrch vyplouvají vzájemné antipatie, hádky a výčitky jsou na denním pořádku. Z výletu se vrátí pouze čtyři a policisté před sebou mají nelehký úkol.

Australská spisovatelka Jane Harperová je původem z Velké Británie. Třináct let pracovala jako novinářka a do světa literatury vstoupila v roce 2016 krimi románem Sucho. Kniha získala řadu prestižních cen a doslova přes noc se vyhoupla na první příčky v žebříčcích prodejnosti. Podle románu nyní vzniká film a vše nasvědčuje tomu, že i aktuální krimi román Síla přírody bude stejně úspěšný. Obě knihy u nás vydalo nakladatelství Host.

Harperová rozumí lidské povaze jako nikdo jiný a oba její romány jsou důkladnou sondou do lidského nitra. Samozřejmě, že nechci nijak podceňovat její detektivní zápletky, ale to, co budete doslova hltat, jsou charakteristiky jejích povah a vývoj jejich vztahů. Během čtení vám bude běhat mráz po zádech a vy si budete říkat: Jak tohle asi dopadne? A to i v momentu, než padne zmínka o krvavých zločinech, které jsou spjaté s místem, kam vyrazila pětice našich hrdinek.

Jejich výlet do australské buše vypadal zprvu jako dobrý nápad. Pět žen z jedné firmy vyrazí do divoké přírody, aby jejich zaměstnavatel zjistil, v čem jsou silné a zda s nimi může do budoucna počítat. Každá je úplně jiná, zastávají různé pozice a vy budete postupně zjišťovat, co cítí k ostatním. Jejich temná tajemství a prohřešky vám autorka naservíruje postupně a tak, aby vás udržela v napětí. Pohodový výlet se brzy změní v noční můry, a pokud jste fanoušci kultovního románu Pán much, tak si rozhodně přijdete na své.

Ženy totiž zabloudí a nevinná akce se záhy změní v boj o přežití. Už není čas na přetvářku, slušnost jde stranou a z bývalých kamarádek jsou nepřátelé na život a na smrt. Ehm, smrt. Ta se tady objeví v několika různých podobách a v několika souvislostech. Nouze nebude ani o zločiny a závažná provinění proti morálce. Chronologické pasáže se střídají s retrospektivním vyprávěním a celý příběh vyústí v šokující závěr. Hodně důležitá je tady psychologie, a pokud si chcete zahrát na amatérské detektivy, budete se muset vžít do myšlení všech postav.

Harperová je výborná vypravěčka, která nepotřebuje patos ani přehánění, aby vás vyděsila k smrti. Její styl je obyčejný a civilní, ale vždy se jí povede najít správná slova. Ačkoliv nic nezveličuje a jejím cílem není vás vystrašit, povede se jí to dokonale. Umím si představit, že Síla přírody bude zfilmována a že z ní ve finále bude noirový horor plný násilí. Máte-li rádi napínavé příběhy s promyšlenou zápletkou, potom si tento krimi román rozhodně nenechte ujít.