Recenze: Ptáci se zlomenými křídly

Píše se rok 1933. Elsa se svým manželem prchá z Německa do Turecka, aby se zachránila před fašisty. Jak si ona a její dcera a později vnučka a pravnučka povedou v zemi, kde je náboženství důležitější než lidský charakter?

Ayse Kulinová (1941) je turecká spisovatelka a novinářka. Vystudovala literární vědu a v současnosti je jednou z nejčtenějších tureckých spisovatelek. Proslavily ji příběhy o lidské vytrvalosti a odvaze a její romány a povídky byly přeloženy do mnoha jazyků a také zfilmovány. Za román Poslední vlak do Istanbulu získala v roce 2008 cenu Evropské rady židovských obcí. Román inspirovaný skutečnými událostmi Ptáci se zlomenými křídly popisující životní osudy čtyř židovských žen u nás vydalo nakladatelství Host.

Ptáci se zlomenými křídly jsou silný emotivní román odehrávající se v Turecku. Nejstarší hrdinka Elsa sem přijíždí na počátku třicátých let se svým manželem a roční dcerou. Jejich rodina nebyla jediná, která sem uprchla před fašismem, a Elsu i jejího manžela stálo mnoho sil vybudovat si život, na jaký byli zvyklí z Německa, kde patřili mezi společenskou smetánku. Oni sami se nikdy nestyděli za své náboženství a židovskou víru chápali jako náboženství lásky. Elsa je mnohokrát konfrontována se zdejšími zvyklostmi a ona sama nelibě nese to, že její dcera Susan prohlašuje, že není Němka, ale Turkyně.

Susan je cílevědomá a rázná slečna, která má na rozdíl od své matky šanci na zcela nový život. Povede se jí zapomenout na minulost, anebo bude cizinkou ve své zemi? Jak dopadne její láska k muslimskému kamarádovi z dětství? Co se týče náboženství, nejtěžší to bude mít Sude. Ta vyrůstá v době květinových dětí a problém je, že má židovské a zároveň muslimské kořeny. I ona se musí poprat s náboženským dědictvím své rodiny. Nejmladší Esra vyrůstá v době moderních technologií. Zatímco svět hlásá svobodu a demokracii, její babička ji nabádá, aby opustila rodné Turecko a zůstala v Anglii.

Každá hrdinka je jiná. Jiný je její osud, její postoj k životu a jiný je i způsob vypravování, který Ayse Kulinová zvolila. Ačkoliv by se mohlo zdát, že Ptáci se zlomenými křídly jsou historický román o rozmarech náboženství, není to tak. Všechno se tady točí kolem vztahů a odvěké touze po lásce. Ptáci se zlomenými křídly jsou čtivý příběh plný chytrých myšlenek a zajímavých postřehů žen, které už pochopily, co je v životě nejdůležitější. Všechny čtyři nám mohou být inspirací a návodem na to, jak žít v souladu sám se sebou.

Elsa, Susan, Sude i Esra touží po lásce, štěstí a kariéře. Některé se musí poprat s historickými událostmi a některé se musí poprat samy se sebou nebo se svými příbuznými. Jejich životy nejsou žádná idylka a vy díky nim pochopíte, o co má cenu se prát. V románu Ptáci se zlomenými křídly Ayse Kulinová zkoumá hlubiny hrdosti, oddanosti a vytrvalosti. Hodně se zabývá podstatou náboženství a tím, co z něj udělali lidé. Máte-li rádi čtivé příběhy o silných hrdinkách, rozhodně si knihu nenechte ujít. Kniha zároveň uspokojí ty, kteří mají rádi dobře napsané umělecké romány zabývající se tím, co dělá člověka člověkem.