Kdo je to? Naučné leporelo pro prcky od 2 let za 79 Kč

Recenze: Mezi vlky

Píše se rok 1948. Jednoho únorového dne se v kavárně sešli dva lidé. Mladičká židovka Sára a postarší generál. Oba tíží děsivé tajemství z minulosti a oba se chtějí dozvědět, jakou v něm ten druhý hrál roli. Kdo bude vítěz a kdo poražený?

Mezi vlky je literární debut české spisovatelky Lucie Korcové (1985). Ta si pohrála s minulostí a vytvořila román v duchu toho, co by se stalo, kdyby … Román u nás vydalo nakladatelství CPress a vy se těšte na příjemné čtení na pomezí dokumentu a špionážního thrilleru. Hlavní hrdinové jsou tady pouze dva a celý příběh je de facto rozhovorem o tom, co se přihodilo poté, co naši političtí představitelé odmítli mnichovskou dohodu, v níž nás zradily čtyři světové velmoci.

Ono tady nejde ani tak o to, aby Korcová přepisovala dějiny, na to je kniha příliš intimní. Zároveň autorka nemá touhu vymýšlet konspirační teorie. Ne, tady jde o něco jiného. Jedním z hrdinů je její dědeček, který se nesmazatelně vepsal do dějin. Mladičká židovka Sára je fiktivní postava, ale protože jí Korcová dala své povolání novinářky, budete jí věřit každé slovo. Abych byla zcela upřímná, mě více bavily pasáže, ve kterých promlouvá Sára. Autorka se s hrdinkou dokonale sžila, kdežto vůči postaršímu muži si udržuje jistý odstup.

Naši dva hrdinové se sešli v kavárně, aniž by se někdy předtím viděli. Znají svá jména, tuší, že je spojuje jistá událost z minulosti, a oba doufají, že druhého přechytračí a on se podřekne. To, co se stalo židovské dívce Sáře, by s přehledem vystačilo na samostatnou knihu. Tady autorka vychází z historických reálií, a tak je nám naprosto jasné, proč byla dívka v nebezpečí a čeho se bála. Některé scény jsou velmi dojemné a myslím, že citlivější povahy budou potřebovat kapesník.

Generál Malák je zvyklý velet vojenským operacím a je to on, kdo zasadil celý příběh do kontextu a vysvětluje nám i Sáře, co se přihodilo. Abyste pochopili, o co v knize Mezi vlky jde, nepotřebujete žádné speciální informace. Korcová se nezaměřila na historii, ale na vztahy mezi jednotlivými aktéry. Ve zkratce řečeno, Sáru někdo zradil, a ona potřebuje zjistit, kdo to byl. Knih s podobnou tematikou vzniklo nespočet, ale i tak budete překvapení tím, co se dá ještě vymyslet. Sára vypráví svůj příběh z pohledu mladé dívky a my tušíme, že je obklopená zlem.

Román Mezi vlky si nebere servítky a nic a nikoho neidealizuje. Možná vás bude mrazit z toho, čeho jsou lidé schopní, ale tak to bylo a nejspíš i bude. Každý myslí pouze na svůj vlastní prospěch a najdou se tací, kteří se neštítí vůbec ničeho. Jaký je vůbec generál Malák? Byl to hrdina, nebo zrádce? Mezi vlky vás přesvědčí o tom, že věci nejsou černé, nebo bílé. Budete mít o čem přemýšlet tím spíš, že téma války je dnes více než aktuální. Kniha nastavila zrcadlo povaze Čechů a je otázka, jestli Lucie Korcová přeháněla, nebo byla naopak upřímná. Z tohoto hlediska se vám možná kniha líbit nebude, ale tak to u těch nejlepších příběhů bývá.