Recenze: Je to na tobě

Eva je atraktivní a oblíbená studentka. Všichni počítají s tím, že se stane královnou maturitního plesu. Místo toho zmizí a její tělo je nalezeno v lesích. V podezření se ocitne její přítel Luke, který měl motiv i příležitost. Pravda je ale jiná. Drsná a temná.

Pod uměleckým pseudonymem S. K. Wrightová se skrývá anglická spisovatelka Sam Millsová. Ta vystudovala angličtinu v Oxfordu a později začala pracovat v nakladatelství. Dnes má na svém kontě řadu úspěšných titulů, které oslovily čtenáře i odbornou veřejnost. Thriller Je to na tobě vydalo nakladatelství Bookmedia a vy se těšte na parádní jízdu. Ačkoliv jde oficiálně o YA román, na své si přijdou čtenáři všech generací.

Hlavní hrdinkou příběhu je atraktivní a všemi oblíbená studentka Eva. My se s ní setkáváme díky jejímu deníku, v němž popisuje, co všechno se jí přihodilo. Deníkové záznamy se prolínají s vyprávěním zainteresovaných osob, přičemž každý aktér používá první osobu. Tenhle způsob vyprávění je pro thriller ideální. Postará se o napětí a zároveň umožní schovat vodítka potřebná k řešení případu. Každý vypravěč je jiný, ne každý říká pravdu, a někteří lžou v dobré víře.

Celý příběh se točí kolem vyšetřování vraždy a v knize se snoubí to nejlepší, co může nabídnout žánr krimi románu, psychologického thrilleru i klasické detektivní hádanky. Je to na tobě je příběh plný překvapení a zvratů. Pořád se tu něco děje a autorka přichází s dalšími a dalšími šokujícími informacemi. Pokud přečtete každý thriller, který vám přijde pod ruku, a máte pocit, že YA romány jsou jen slabým odvarem vaší četby, tak raději rychle změňte názor.

Tahle zápletka rozhodně obstojí a chtěla bych vidět toho, komu se podaří odhalit padoucha a jeho motiv. Co se týče detektivní linie, autorka je vůči vám poctivá a předkládá všechny stopy vedoucí ke správnému řešení. Jenomže jak zjistit, co je stopa, že? Je to na tobě je příběh plný lásky a vášně, ale zároveň i nenávisti. V knize je všechno, co má mít kvalitní thriller, a vůbec nezáleží na tom, kolik vám je a jaké jsou vaše životní zkušenosti.

Velké plus je styl vyprávění. Autorka je novinářka, a tak moc dobře ví, že její publikum nestojí o žádné složité věty a květnatá souvětí. Tady to prostě „jede“ a nikdo se nezdržuje ničím nepodstatným. S. K. Wrightová využívá všech rovin jazyka, libuje si v krátkých a trefných větách a nebojí se použít ani méně známé výrazy. Díky tomu je text originální, svěží a nadmíru čtivý.

A víte co? Některým thrillerům pro dospělé by prospělo, kdyby si z ní vzaly příklad. Pokud je vám náct, kniha Je to na tobě se rozhodně stane ozdobou vaší knihovničky. Pokud je vám o nějaký ten rok víc, zahoďte předsudky a vychutnejte si báječnou detektivní záhadu. Klidně se s vámi vsadím, že pak zamíříte do nejbližšího knihkupectví a tam zamíříte k regálům s napínavými romány pro mládež.