Recenze: Americká princezna

Když Amerika zvítězila v Revoluční válce, lid nabídl Georgi Washingtonovi korunu. O dvě a půl století později se má jeho prapravnučka Beatrice stát první americkou královnou. Než se tak stane, protokol od ní žádá, aby si našla vhodného ženicha. Ale co láska?

Americká spisovatelka Katharine McGeeová vystudovala francouzskou a anglickou literaturu a již během studií na prestižních univerzitách uvažovala o tom, že napíše román, v němž bude Amerika monarchií stejně tak, jako to mají v Anglii. Ve chvíli, když už byla autorkou oceňovaných bestsellerů, které se pravidelně umisťují na prvních příčkách v žebříčcích prodejnosti, napsala knihu Americká princezna. U nás ji právě nyní vydává nakladatelství CooBoo.

Jak sama říká, knihu vytvořila proto, aby zvedla Američanům sebevědomí a dopřála jim pocit, že mohou vzhlížet ke svému panovníkovi. V jejím pojetí to ovšem není žádný starý král, ale mladá a atraktivní Beatrice. Její předci začali vládnout po Revoluční válce a naše hrdinka je první ženou v historii Ameriky, která se stane královnou. Do Beatrice vkládají naděje prostí lidé i američtí šlechtici a podnikatelé. Největší důvěru má ale u své rodiny, a tak není divu, že je odmalička vychovávána jako vládkyně.

Beatrice nyní studuje na vysoké škole a to, že bude jednou vládnout, bere jako samozřejmost. První pochybnosti ale přijdou, když jí rodiče ukážou seznam vhodných ženichů. Ačkoliv mladá žena se svatbou počítá, nikdy by ji nenapadlo, že se neprovdá z lásky ale z politiky. Seznam je žalostně krátký a Beatrice trpí o to víc, že si její srdce mezitím získal mladík bez šlechtického titulu. Beatrice závidí svým mladším sourozencům, že si mohou vybrat protějšky sami, a ani ve snu by ji nenapadlo, jak jim seznam jejích nápadníků zkomplikuje život.

Excentrická Samantha si nikdy s ničím nelámala hlavu a veřejnost ji považuje za černou ovci rodiny. Dívka se zamiluje do vyhovujícího mladíka, jenomže brzy se ukáže, že existuje mnoho překážek v tom, aby byli spolu. Podobně je na tom i bratr Jefferson. Okouzlující mladík by si klidně mohl založit harém, jenomže jeho srdce plane pro Latinoameričanku, která je chudá a kterou navíc vychovávají dvě lesbičky. Autorka bravurně zkombinovala pohádkovou romanci s moderním příběhem pro dospívající čtenáře.

S jízlivým humorem nastavila tvář současné americké společnosti a s gustem si vychutnala její pokrytectví a snobství. Americká princezna je příběh o prvních láskách, o prvních nadějích i prvních zklamáních. Intimní sbližování je zde popsáno vkusně a s pochopením. Beatrice i její mladší sourozenci se trápí kvůli svým láskám stejně jako ostatní dospívající po celém světě, ale oni se musí navíc potýkat s problémy způsobenými tím, kdo jsou a co se od nich čeká. Autorka jejich příběh okořenila jemným inteligentním humorem a do děje přidala i pár intrik a tragédií.

Beatrice je veskrze moderní dívka toužící po tom, aby byla, když ne šťastná, tak alespoň spokojená. Kvůli lásce prožívá obrovské dilema a my jí budeme držet palce, aby se rozhodla správně. Spolu s ní se pokusíme zodpovědět otázku, co znamená naplněný život a co je opravdu důležité. Americká princezna je prioritně určená dospívajícím dívkám, ale na své si přijdou i starší dámy. Vždyť která z nás někdy nesnila o tom, že je na nádherném plese, kde před ní poklekne šarmantní princ? Americká princezna vám dovolí zasnít se a vy s ní strávíte několik pohodových večerů.