Recenze: Vražda na svatbě

Hosté, kteří byli pozvaní na svatební obřad do luxusní vily bohatého podnikatele, se přišli především pobavit. Těšili se na vybrané lahůdky, na výměnu škodolibých klípků a na navázání užitečných kontaktů. Místo toho je čekala střelba a jeden zavražděný muž.

Český spisovatel Petr Bým (1954) vystudoval práva a dlouhá léta pracoval jako redaktor v nakladatelství a jako ekonomický publicista v novinách. V současné době je šéfredaktorem internetového deníku Stavební fórum a ve volném čase se věnuje psaní. Na svém kontě má několik detektivek, přičemž dvě poslední vyšly v zelené edici PČD v nakladatelství Moba. V minulém roce vyšla kniha Vražda v dívčí garsoniéře a my se mohli seznámit s ústředními postavami série.

Lubomír Kmoch byl vždycky velmi ambiciózní. Po absolvování práv zakotvil u policie a toho času šéfuje pražské kriminálce. Jeho podřízení se zabývají závažnými zločiny a on se nijak netají tím, že se chce stát policejním prezidentem. Jeho někdejší spolužák Petr Brandl patří k nejschopnějším vyšetřovatelům vražd a v případě Vraždy na svatbě se společně díky náhodě ocitnou přímo na místě činu. Tím je zahrada luxusní vily jednoho pražského pracháče a čtenář může už od počátku tipovat, kdo ze zúčastněných měl důvod k vraždě.

Obětí je atraktivní majitel luxusní prodejny hodinek, a ačkoliv se to tady hemží bohatými a mocnými, nám bude brzy jasné (a sympatické), že ani jeden z policistů si z toho nedělá těžkou hlavu. Kmoch i Brandl jsou policisté každým coulem. Jsou ze staré školy a zločin je pro ně zločin bez ohledu na to, kdo je obětí a kdo podezřelým. Tenhle přístup čtenáři bezpochyby ocení, a tak rádi oběma mužům odpustí to, že ke své práci přistupují až moc vážně.

Celý příběh působí velmi reálně. Bým má smysl pro detail, všímá si i maličkostí a humor a nadsázka nemají v jeho příběhu místo. Vražda na svatbě nemá žádnou cílovou skupinu, přesto bych řekla, že nadchne starší čtenáře, kteří se chtějí dozvědět, jak ve skutečnosti probíhá policejní vyšetřování. To tady hraje prim a je opravdu důkladné. Protože knihu napsal právník, její jazyk je přesný a precizní. Vyšetřovatelé dodržují zákony a vy zjistíte, že realita je na hony vzdálená americkým seriálům z policejního prostředí.

Bým je sdílný i co se týče soukromí všech aktérů. Petr Brandl má problémy v rodinném životě a vy se dozvíte řadu podrobností i ze života svědků a podezřelých. Milovníci detektivních zápletek se můžou těšit na několik závažných zločinů i na jednu záhadu hned zpočátku děje. Ta souvisí se sexem a vyšetřovatelům pěkně zamotá hlavy. Vražda na svatbě je poctivě napsaná detektivka z důvěrně známého českého prostředí. Fanoušci žánru ocení důmyslně vystavěnou zápletku a všichni do jednoho budou konfrontováni s názory některých postav, které se domnívají, že jsou díky naditému bankovnímu kontu něco lepšího, než my, obyčejní čtenáři.