Recenze: Velká kniha komiksů

Český komiks má bezpochyby bohatou tradici, kterou nezadusila ani dlouhá léta komunistického režimu. Ostatně stačí zmínit jména jako Václav Šorel, Vlastislav Toman, Gustav Krum, či všemi opěvovaný Kája Saudek. Jedno jméno však přeci jen zůstává poněkud, a rozhodně neprávem, stranou. Je jím Miloš Novák, který by letos oslavil 110 narozeniny. A právě u této příležitosti připravilo nakladatelství Plus Velkou knihu komiksů, která dopodrobna mapuje Novákovu tvorbu.

Ačkoliv jsme se s Novákovou (1909-1988) tvorbou mohli setkat po revoluci, již v celé řadě sborníků Speciály ABC počínaje a Velkými knihami komiksů z BB Artu konče, žádná z nich nenabídla ucelený pohled na tvorbu této nedoceněné hvězdy českého komiksu 20. století. Přitom je to právě Novák, který byl jedním z nejaktivnějších a nejkreativnějších tvůrců, což ostatně ukazuje i tato publikace, ve které najdeme průřez prakticky celou jeho tvorbou od humoristických gagů až po úžasně kresleného Lovce jelenů.

Miloš Novák patřil ke generaci kreslířů, kterou nemalou měrou poznamenala kauza okolo dnes již legendární Oktabriany. A i když měl Novák na tomto díle svůj malý podíl celý skandál se ho dotkl jen velmi okrajově a tak mohl na rozdíl od Buriana, či Bimby Konečného pokračovat ve své práci. Přispíval do Svobodného slova, Humoristických listů, i nestárnoucího ABC. Ostatně krátký průřez bohatým životem tohoto komiksového kreslíře krásně shrnuje Tomáš Prokůpek, jenž za tímto svazkem stojí, v samotném úvodu knihy.

Jak krásně shrnuje samotná anotace knihy, tato publikace přináší obsáhlý průřez jeho tvorbou od úplných počátků po pozdní práce a dokládá Novákovu neuvěřitelnou všestrannost. Na čtenáře díky tomu čekají humorné gagy, satirický strip, western, detektivní thrillery, kosmické sci-fi, historické příběhy, příhody klukovských part i polodokumentární komiksy o průkopnících na poli techniky a létání. I přes skutečně velký počet Novákových prací, utkví v paměti čtenářů především dva, až tři kousky z této knihy.

Pravděpodobně nejúchvatnějším dílem, které v této publikaci nalezneme, je Novákova adaptace Lovce jelenů podle románu J. F. Coopera. Ten čtenáře uchvátí svou naprosto jedinečnou kresbou, která by se bezesporu neztratila ani mezi současnou produkcí. Druhým vrcholem je dnes již legendární Kapitán Nemo J. M. Trosky, kterého Novák v roce 1969 převedl do komiksové podoby. Za zmínku stojí i komiksy s inspektorem Dorgesem, či “abíčkovská La aviadora. Žádný z nich však nejspíše nepředčí Lovce jelenů, ani Kapitána Nema.

Hodnocení podobných knih samozřejmě není nikdy vůbec snadné. Na jedné straně máme příběhy, na kterých se chtě nechtě podepsal zub času. Jednotlivé scénáře tak mohou být, velmi často lehce naivní, či nemusí moc dobře fungovat, což je ostatně i případ této knihy. Vše ale zcela zachraňuje Novákova kresba, která svou dynamikou a rozmanitostí i po tolika dlouhých letech, co jeho díla vznikala.

Co je však rozhodně potřeba ocenit, je celková práce celého týmu včele s Tomášem Prokůpkem, který se na této knize podílel. U většiny Novákových prací se dokonce podařilo dohledat originály a tak díky pečlivé restaurátorské práci jsou zde jednotlivé komiksy dokonce ve větší kvalitě, než v době jejich prvního vydání. Celkový dojem pak bezpochyby podtrhuje i zvolený formát knihy, který je, jak už samotný název napovídá, skutečně velký a pokračuje tak v tradici “velkoformátového” Lipse Tulliana, či Muriel Káji Saudka.

Sto deset let od svého narození se tak nedoceněná hvězda českého komiksu Miloš Novák dočkala konečně důstojné publikace mapující dopodrobna jeho tvorbu. Vcelku pochopitelně zde nemůžeme nalézt veškeré Nováky komiksy, avšak i tento průřez dozajista stačí, aby si čtenáři mohli udělat ucelený pohled na tohoto jedinečného výtvarníka, který společně se svými “známějšími” souputníky spoluutvářel historii českého komiksu.

Autor: Petr Čapek