Recenze: V hlavní roli vražda

V hlubokých šumavských lesích poustevničil tajemný muž. Vyhýbal se lidem, s nikým se nestýkal a měl setsakra dobrý důvod žít sám. Jednoho dne sem zavítá filmový štáb, který natáčí krimi seriál z první republiky. Herec Václav Kaplan začne šťourat v mužově minulosti a sám je šokovaný tím, co zjistí.

Česká režisérka a nově také spisovatelka Jana Semschová (1955) má na svém kontě zatím dvě knihy. Jedna je pohádková, určená dětem. Aktuální krimi román „V hlavní roli vražda“ vydalo nakladatelství Moba v „zelené“ edici Původní česká detektivka. Semschová důstojně navázala na dlouhou tradici českých detektivek a vytvořila čtivý a podmanivý příběh s atmosférou první republiky. Ne náhodou se všechno točí kolem natáčení, a ne náhodou je tu hlavním hrdinou a amatérským vyšetřovatelem profesionální herec.

Václav Kaplan na první pohled vypadá jako příjemný a zvídavý šedesátník. Pokud ale máte televizi, pak víte, že ho proslavil krimi seriál z první republiky. Václav si v něm zahrál vrchního strážmistra Leopolda Haničku a role ho katapultovala mezi české celebrity. Fanynky žádají o autogramy, bulvár se zajímá o to, co dělá, a on sám se trápí kvůli smrti milované manželky. Aby nepodlehl splínu, souhlasí, že bude pokračovat v natáčení. A aby se nemusel vracet do prázdného pražského bytu, najde si podnájem v malebných šumavských hvozdech.

Řada působivých scén se odehrává takříkajíc „na place“. Zde se seznámíme se všemi aktéry a také si spolu s Václavem zahrajeme na detektivky. Zločiny tu budou hned dva. Jeden se odehrává v seriálu, jeden v realitě, ale oba čekají na své řešení. Seriálový zločin připomíná klasickou hádanku a vy se všechna vodítka dozvíte díky vyprávění. Pokud se v žánru vyznáte, pak vám neunikne podobnost s hádankami, jaké musela řešit slečna Marplová. U druhého zločinu jsme aktivními účastníky.

Václav Kaplan se přimotá k záhadě osamělého muže žijícího v lesích. Poustevník nedávno zemřel a Václav není jediný, kdo cítí, že na jeho smrti bylo ledacos podivného. Do své role Leopolda Haničky se vžije tak, že se rozhodne přijít na kloub všem záhadám. V hlavní roli vražda plyne poklidně a z příběhu na vás dýchne starosvětské kouzlo dob dávno minulých. Václav Kaplan je ve své roli tak věrohodný, až získáte pocit, že jste se ocitli ve dvacátých letech minulého století. Tahle detektivka není pokropená krví, zato se můžete těšit na vtipné slovní přestřelky a laskavý humor.

Semschová poukazuje na soudobé nešvary a hodně se zamýšlí nad pojmy „trest“ a „spravedlnost“. Úvahy Václava Kaplana připomínají filozofické detektivky Karla Čapka a celý příběh je voláním po časech, kdy všechno bylo v pořádku a věci fungovaly tak, jak mají fungovat. V hlavní roli vražda je jistým způsobem nostalgická detektivka, kde není důležitá akce, ale vztahy mezi lidmi. Václav Kaplan je sympaťák s pochopením pro všechny lidské slabosti. Věřím, že toto jeho dobrodružství bude počátkem čtenářsky úspěšné série. A také doufám, že Jana Semschová zůstane věrná seriálovým kulisám a nevpustí do svých knih ani jednoho profesionálního policistu.

V hlavní roli vražda má lehce pohádkový nádech. Možná to bude znít hloupě, ale knihu bych s čistým svědomím označila jako „mírumilovnou“ detektivku. Přesto tu nechybí napětí a několik překvapivých zvratů. Semschová dodržela všechna pravidla detektivního žánru a vy můžete už od samého začátku dedukovat, kdo byl tajemný chlápek v lesích zač a proč se skrýval. „V hlavní roli vražda“ je cvičení v dedukci i příběh, díky kterému si na několik hodin odpočinete.