Recenze: Třetí říše poslouchá

V roce 1939 začala druhá světová válka. Šifrované zprávy existovaly jako lidstvo samo. Enigma, první šifrovací přístroj, vynalezli Němci už na konci první světové války. V té druhé šlo hlavně o to, kdo prolomí kódy nepřítele. Přijměte pozvání do světa hrdinů, intrikánů a tajných agentů.

Populárně naučnou knihu Třetí říše poslouchá s podtitulem Prolamování spojeneckých šifer 1939–1945 z nakladatelství CPress napsal britský spisovatel Christian Jennings (1972). Jde o jeho literární debut a nutno podotknout, že o debut nadmíru pozoruhodný. Autor na svém rozsáhlém díle pracoval několik let a už na první pohled je zřejmé, že muselo jít o mravenčí práci. Kniha je přínosná i díky tomu, že Jennings vycházel z pramenů, které byly odtajněné až v dnešní době.

Nevím, jak jste na tom s válečnou historií a co všechno víte o druhé světové válce. Zřejmě se shodneme na tom, že obě velmoci bojovaly o to, kdo ovládne prostor na souši, ve vzduchu a ve vodě. Po několika letech válčení bylo jasné, že síly jsou víceméně vyrovnané. Na obou stranách umírali lidé a obě strany disponovaly podobnými vynálezy. A tak někoho chytrého napadlo, že obrat nastane jen tehdy, pokud se jedné z válčících stran povede prolomit tajné kódy nepřítele.

Třetí říše poslouchá přináší vyčerpávající informace o tajných šifrách používaných ve druhé světové válce. Němci měli svoji Enigmu a spojenci vyvinuli několik různých kódů. Kódy se samozřejmě měnily, některé šifry odkazovaly na konkrétní knihy a nikdo by ani pod pohrůžkou smrti nepřiznal, že se nějaké šifrování používá. Velmi brzy se válčící mocnosti nemohly spoléhat na sílu a válečnou strategii a ke slovu přišel rozum a intriky. Každý si přál vyvinout neodhalitelnou šifru a zároveň najít klíč k šifrám nepřítele.

Je velmi poučné a zajímavé sledovat, jak se šifry vyvíjely. Řada informací vás překvapí, protože zjistíte, že šifrování a tajné služby byly, s nadsázkou řečeno, staré jako lidstvo samo. Odnepaměti se lidé snažili dorozumívat tak, aby jejich řeč dokázala být tajná. Ačkoliv je autor Brit, jeho publikace je naprosto objektivní. Jeho hlavním zájmem je německá kontrarozvědka a její snaha rozlousknout spojenecké šifry. Jennings je výborný historik a zároveň skvělý vypravěč. Jiný by téma zpracoval suchopárně, ale v jeho podání máte pocit, že čtete thriller, a ne odbornou práci.

Jeho umění spočívá i v tom, že pro druhou světovou válku dokáže nadchnout i toho, kdo se o téma dosud nezajímal. Na své si přijdou i ženské čtenářky, které osloví osudy zúčastněných agentů nebo pohlavárů. Christian Jennings vám všechno srozumitelně vysvětlí a zřejmě nebudu jediná, kdo si povzdechne, proč takoví nemohli být i jeho učitelé dějepisu. A tak si udělejte čas a vraťte se o desítky let nazpátek do doby, kdy o osudu světa mohlo rozhodnout jedno písmenko nebo číslo.