Recenze: Tajemství na kůži

Píše se rok 1955. Jsme právě v Indii, zemi, která je rozdělená na kasty. Třináctileté dívky se vdávají, aby manželům rodily děti, a očekává se od nich bezbřehá poslušnost. Lakšmí je ale jiná. Coby tatérka henou pronikla do nejvyšších kruhů a užívá si svobodu. Jenomže minulosti neutečeš.

Alka Joshi se narodila v Indii ve státě Rádžasthán. Když jí bylo devět let, rodina se přestěhovala do Spojených států. Alka vystudovala tvůrčí psaní na univerzitě a v současné době pracuje jako copywriterka a marketingová konzultantka. Román Tajemství na kůži věnovala své matce a je vidět, že jde o srdeční záležitost. Tenhle román pro ženy vás dojme, uchvátí svou prostou krásou a vy si začnete vážit věcí, které jste považovali za samozřejmé. Jenomže ono to tak není.

Možná nadáváte na osud nebo závidíte ostatním jejich postavení, ale představte si, že byste žili v zemi, kde byste neměli hodnotu ani domácího zvířete. To, jak tehdejší Indie fungovala, připomíná horor nebo hodně ujetou dystopii. Společnost byla rozdělená do kast, takže každý už od narození věděl, co se od něj očekává. Jednotlivé kasty se stýkaly, ale běda tomu, kdo by se zamiloval do příslušníka jiné kasty. Ženy patřily otcům a později manželům. Neměly žádná práva a jediné, co se od nich očekávalo, byl dědic.

Muži zacházeli s manželkami jako se zvířaty, a pokud si vybavujete filmové scény, v nichž jsou ženy upalovány, tak ano, to je přesně ono. Lakšmí byla jako mladičká dívka provdána za muže, který toužil po veliké rodině. Lakšmí mu nedokázala porodit dědice a jednoho dne mu utekla do hlavního města. Ono to bylo trošičku jinak, ale to se budeme dozvídat postupně v pasážích, kde je konfrontována se svou minulostí. Lakšmí je šikovná tatérka henou, a navíc dokáže ještě něco, co je velmi ceněné. Díky tomu se stane důvěrnicí bohatých dam a pronikne do nejvyšších kruhů.

Jako třicetiletá má od života všechno, po čem toužila. Jenomže ouha. V jejím životě se objeví bývalý manžel a dospívající sestra, o jejíž existenci neměla ani ponětí. Ačkoliv je Lakšmí hlavní postavou, je spíše hybatelem děje. Ona tahá za nitky, ale skutečné příběhy prožívají jiní. Především tedy její sestra. Hlavní dějová linka je příjemně komplikovaná, místy možná předvídatelná. O to ale vůbec nejde. Hlavní kouzlo knihy spočívá v kulisách, v nichž se příběh odehrává. Alka Joshi je skvělá vypravěčka a my se díky ní přeneseme do Indie minulého století. Tajemství na kůži hýří barvami a uchvátí nás exotickými vůněmi.

Lakšmí se bude muset několikrát rozhodnout a pokaždé bude vědět, že její rozhodnutí ovlivní životy mnoha lidí. A je docela možné, že ovlivní i běh dějin. Lakšmí se snaží dodržovat mravní zásady, ale život ji už naučil, že když chcete někomu pomoct, musí jít morálka stranou. Ona už ví, o čem život je, a snaží se to vysvětlit i mladým lidem ve své blízkosti. Ti ale chybují a nedokáží si připustit, že by Lakšmí mohla mít pravdu. Několikrát dojde téměř k tragédii, a pokud jste citlivější povahy, připravte si kapesník. Hodně se tu řeší rodinné vztahy, zejména mateřství. Tajemství na kůži je silný a srdceryvný příběh, který si rozhodně zaslouží, abyste mu věnovali pozornost.