Recenze: Svobodná hra

Vzpomínáte si, jaké bylo vaše dětství? Hráli jste si s klacíky a lítali celý den po sídlišti nebo po lese? Dnes by vás považovali za šílence a volali na vás sociálku, i když není žádný důvod. Díky téhle knížce se vrátíte do dětských let a vaše děti si užijí stejně radostné dětství, jako jsme měli my.

Justina a Petr Danišovi jsou manželé, rodiče dvou kluků a dvou holek a v neposlední řadě také spolupracovníci. Oba se zabývají vzděláváním a výchovou a oba preferují „tak trochu“ jiný způsob výuky a výchovy. Věří v přirozené vzdělávání a Justina je autorkou webů www.svobodnahra.cz a www.ucimesevenku.cz. Petr působí jako ředitel vzdělávacího centra TEREZA a píše o dětech a přírodě. Knihu Svobodná hra s podtitulem Jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti vydalo nakladatelství Smartpress.

Hned v úvodu se přiznám, že jsem po knize sáhla především proto, že jsem matka dvou dětí. Nikdy jsem nebyla nijak alternativní ani bio, proto jsem zpočátku byla lehce nedůvěřivá. Justina a Petr Danišovi žijí se svými čtyřmi ratolestmi na statku, jsou ve všem soběstační a já měla obavy, aby mi nevnucovali něco, co mi bude proti srsti. A víte co? Knížka Svobodná hra se mi přesně trefila do vkusu a já se přistihla při tom, jak při čtení neustále souhlasně přikyvuji. Motto knihy je velmi prosté. Nechme děti, aby byly dětmi, a podporujme je co nejvíce v jejich hrách. A to v hrách, které si vymyslí a zorganizují samy.

Svobodná hra je soubor tipů a návodů na to, jak zabavit své děti, ale zároveň je to i populárně naučná (ne-li odborná) publikace o významu her v životě člověka. Autoři ke knize přistoupili jako fundovaní vědci. Úvodní kapitoly ocení všichni studenti pedagogiky, psychologie i sociologie. Dozvíme se, proč jsou hry tak důležité, a jak k nim přistupovali rodiče v různých epochách dějin. Díky výzkumům a pokusům zjistíte, co se s dětmi stane, když je nenecháte, aby si hrály, nebo aby si hrály po svém.

Celou knihou vás provází oba autoři. Vyprávějí o tom, co dělali špatně, co dobře a z čeho se už poučili. Nijak vám nevnucují své názory, nesnaží se vás o ničem přesvědčit, ale i tak si z nich vezmete příklad. Největší část knihy je věnována samotným hrám. Jsou rozdělené podle typů a v obrazové příloze najdete 500 startérů hraní. To jsou všemožné nápady na to, jak se zabavit doma, na zahradě, v lese nebo na hřišti. Rady a fotky podnítí vaši fantazii, takže díky nim vymyslíte spoustu dalších aktivit, které budou vaše děti bavit a ke kterým se budou často vracet.

Justina a Petr Danišovi nejsou zastánci kupovaných hraček ani dětských hřišť vybudovaných podle jedné šablony. Jejich hry vyžadují od dětí aktivitu a jistou dávku odvahy, ale za to jim přináší úžasnou svobodu a skvělou zábavu bez hranic. Děti mají spoustu nápadů a my bychom jim neměli říkat, že jde o nesmysly nebo že je to nebezpečné. Hra je totiž nesmírně důležitá, a čím je špinavější nebo hlučnější, tím je užitečnější pro vývoj a psychiku našich miláčků. Proto zahoďte předsudky, pořiďte si Svobodnou hru a užijte si s dětmi prima zábavu. Takovou, jakou známe z dob našeho dětství.