Břicháč Tom přichází rovnou s dvěma novinkami – právě v předprodeji!

Recenze: Seznam hostů

Kdo z nás, milovníků tradičních detektivek, by neznal Agathu Christie? Mnozí se ji snažili napodobit a dopadlo to všelijak. Nyní se objevila autorka, která je její důstojnou pokračovatelkou. „Seznam hostů“ vás zavede na opuštěný ostrov, kde mezi hrstkou svatebčanů dojde k vraždě. Podobnost čistě úmyslná.

Anglická spisovatelka Lucy Foley (1986) vystudovala anglickou literaturu na univerzitách v Durhamu a Londýně. Poté pracovala několik let jako redaktorka v nakladatelství, než se stala spisovatelkou na plný úvazek. V detektivním a thrillerovém žánru debutovala románem Štvanice, který se setkal s obrovským úspěchem. Ten Lucy překonala knihou, o které se právě bavíme. Seznam hostů byl dosud prodán do 36 zemí a všude se stal bestsellerem. V roce 2020 byl navíc uživateli mezinárodní knižní databáze vyhlášen nejlepším thrillerem roku. Knihu u nás vydalo nakladatelství Vendeta.

Lucy Foley se nijak netají svým obdivem ke Královně detektivek Agathě Christie. Ostatně, popírat by to mohla jen těžko. Jakmile se do Seznamu hostů pustíte, budete mít pocit, že jste se ocitli v nesmrtelných knihách její slavnější kolegyně. Příběh se odehrává na opuštěném ostrově, a tak se přímo nabízí srovnání s fenomenálním thrillerem „Deset malých černoušků“. Foley báječně zachytila strašidelnou atmosféru, kterou byla Agatha Christie pověstná. Některé postavy vás rozesmějí, jiné vás dojmou, a i tady pozorný čtenář snadno odhalí, které knihy mohly být inspirací. Ať už je to „Nekonečná noc“, „Poslední víkend“ nebo „Kočka mezi holuby“.

Lucy Foley použila motivy, které všichni milujeme. Celý příběh se točí kolem jedné svatby a my budeme mít pocit, že všichni aktéři jsou nám důvěrně známí. Máme tady nenápadnou, ale praktickou organizátorku svatby, jejího přítele držícího se v pozadí, rozmazlenou bohatou nevěstinku a ženicha, typického lamače dívčích srdcí. Mezi pozvanými je nespokojená mamina z chudých poměrů, její manžel, který se kdysi zamiloval do nevěsty a potom banda bujarých týpků, co se znají z internátní školy. Seznam hostů je poctivá klasická detektivka plná stop, proto můžete už od začátku hádat, jak se příběh vyvine a kdo a proč vraždí.

Jenomže v tomhle ohledu máte smůlu. Foley si záměrně pohrála s pohnutkami a motivy a geniálním způsobem využila knihy své předchůdkyně jako falešné stopy. Ačkoliv víme, že došlo k vraždě, jméno oběti se dozvíte až na samém konci. „Seznam hostů“ je rafinovaná a komplikovaná záhada, za jakou by se nemusela stydět ani Agatha Christie. Zároveň je to čtivý psychologický thriller, který nám dává nahlédnout do mysli jednotlivých postav. A právě tohle je to, co mi vždycky trošku chybělo v knihách Agathy Christie. Lucy Foley svým postavám vdechla život a dokázala je propracovat tak, že je budete považovat za své známé. Uvěříte jim každé slovo i každou pohnutku.

Je až komické (a zároveň děsivé), kolik z pozvaných mělo důvod k vraždě oběti. Někdo se během prvního dne dozví, co mu oběť provedla, a někdo to zjistí následujícího dne během obřadu. Motiv k vraždě má téměř každý a „Seznam hostů“ je detektivka, kde je těžší odhalit nevinné. V závěru se zápletka parádně zkomplikuje a myslím, že identita vraha vás velmi překvapí. Máte-li rádi detektivní záhady odehrávající se na opuštěných místech, kde planou vášně mezi bohatými a atraktivními, rozhodně si Seznam hostů nenechte ujít. Pokud jste závislí na detektivkách Agathy Christie, pak vězte, že tahle napodobitelka je jednou z mála, kdo pochopil, o co Královně detektivek šlo.