Recenze: Sestra a sestřička

Hana je tichá a citlivá dívka. Celým srdcem miluje svého spolužáka, který má do ideálu hodně daleko. Cynický Dominik ovlivní celou její budoucnost a podobně na tom bude i její o jedenáct let mladší sestra Ester. Dokáží si dívky splnit sny, nebo se budou celý život trápit kvůli jednomu nevěrníkovi?

Česká spisovatelka Magda Váňová (1954) má na svém kontě před dvě desítky románů. Profesí je Váňová novinářka a překladatelka knih z bulharštiny a angličtiny. Ve své literární tvorbě se zaměřuje na silné příběhy pro ženy, které jsou mnohdy až nepříjemně realistické. Její knihy jsou plné laskavého humoru, chytrých postřehů a hlavním tématem bývají mezilidské vztahy. Některé příběhy se zabývají vztahy v rodině a jsou plné deziluze a zklamání. Taková je i novinka Sestra a sestřička z nakladatelství Šulc-Švarc.

Hlavní hrdinky jsou tady dvě a je těžké rozhodnout, která nám bude bližší. Hana je vážná a citlivá dívka se smyslem pro zodpovědnost. My se s ní poprvé setkáváme ve chvíli, kdy na ni dolehnou problémy jejích rodičů. Po změně režimu její otec ztratil lukrativní zakázky coby scénárista a rodinný rozpočet drží nad vodou matka. Ta pracuje jako zdravotní sestra u zubaře, takže to není žádná sláva. Hana vyrůstá v omšelém domě na dobré adrese a předstírá, že nevidí otcovy opilecké eskapády.

Její o jedenáct let mladší sestra Ester je rozmazlované a zbožňované děcko. Ester je okouzlující, bezprostřední a jediná Hana si uvědomuje, že ji rodiče příliš rozmazlují. Ester si dělá, co chce, ale kdo by odolal dívence jako z obálky časopisu? Zatímco Hana zodpovědně studuje a nevyhýbá se žádné práci, Ester sní o kariéře slavné modelky. Život obou dívek se změní ve chvíli, kdy se seznámí s protřelým Dominikem. Každé z dívek provede něco jiného a každá na něj zareaguje jinak.

Hana se rozhodne, že se nikdy nevdá z lásky, a Ester v sobě najde sílu jít za svými sny. Hana a Ester jsou jako den a noc, přesto jsou jejich životní osudy těsně spjaté. Jejich vzájemný vztah se neustále vyvíjí a je velmi složitý. Dívky a později mladé ženy se snaží vyrovnat s minulostí, ale brzy se ukáže, že jejich povahy nedovolí, aby se z nich staly nejlepší kamarádky. A ještě horší to bude, až si uvědomí, že je přitahují stejní muži. Zároveň jsou na sobě sestry závislé a neudělají nic, aniž by je nezajímalo, jak na to zareaguje sestra

Sestra a sestřička je plná originálních postav a postaviček. Všichni jsou promyšlení do nejmenších podrobností a vám bude hned jasné, že by fungovali nejen na papíře, ale i v životě. A je docela možné, že jejich předlohy skutečně existují. Autorka fandí spravedlnosti a tomu, co je správné. Ví, jací jsou lidé, a rozhodně si nedělá o nikom iluze. Dokáže si rýpnout do hlupáků, stejně jako do pokrytců. Sestra a sestřička je moderní román pro všechny, kteří rádi nahlédnou do soukromí literárních postav.

Hana i Ester k vám budou upřímné tak, až to nebude hezké. Nijak se vás nebudou prosit o soucit nebo pochopení a je i možné, že se přistihnete přitom, že jsou vám někdy až nesympatické. Jak je u Magdy Váňové časté, kniha mapuje velký časový úsek ze života Hany a Ester. Příběh nadchne čtenáře, kteří mají bohaté zkušenosti a o životě a svých bližních si nedělají přehnané iluze. Možná se tu objeví i nějaká velká lidská tragédie, ale to přece k životu patří, že?