Recenze: Poslední člověk

Píše se budoucnost. Roboti vyhubili lidi a dvanáctiletý robot XR¬ 935 je nepostrádá. Lidé jsou totiž nedokonalí a je dobře, že zahynuli. Jenomže pak se jednoho dne setká se stejně starou Emmou. Co si počít s někým, kdo by správně neměl existovat?

Texaský spisovatel Lee Bacon začal psát už na základní škole. Jeho básničky a krátké povídky měly jediný cíl: rozesmát spolužáky. O dvacet let později využil stejnou techniku při psaní své první knihy pro děti. Poslední člověk je jeho literárním debutem. Knihu u nás vydalo nakladatelství Jota. Bacon vystřídal řadu rozličných povolání, ale stále se nevzdává snu, že z něj bude spisovatel na plný úvazek. Ostatně, vše nasvědčuje tomu, že se mu to podaří. Na svém kontě má několik úspěšných titulů a jeho knihy byly přeloženy do třiadvaceti jazyků.

V doslovu autor vysvětluje, kdy a kde přišel na nápad vytvořit svět bez lidí. Upřímně řečeno, nejde o žádnou převratnou novinku, že? Něco takového přece známe z různých sci-fi románů nebo filmů. Originální je, že hlavními hrdiny jsou tady dvě děti z odlišných ras (dá-li se to tak říci). Protože jsme v literatuře pro děti, Bacon se nesoustředil na šokující zvraty nýbrž na to, co mu jde nejlépe. A to je jedinečný humor blízký dospívajícím. Starší generace v „Posledním člověku“ najde chytrý a líbivý nadčasový příběh o morálce a přátelství. A děti? Ty se budou smát od začátku do konce a vypěstují si na Emmě a jejím robotickém příteli závislost.

Bacon sází na situační i verbální komiku. Miluje dvojsmysly, slovní hříčky a jeho text je plný obrázků, schémat a emotikonů. Myslím, že při psaní využil celou klávesnici se všemi tlačítky, a ještě se u toho ďábelsky chechtal. Chcete-li zaujmout dnešní mladé zvyklé na tablety a počítače, nejspíš to ani jinak nejde. Poslední člověk je skvělý tip pro rodiče, kteří chtějí přivést své puberťáky k tištěným a voňavým knížkám. Robot XR 935 vypráví příběh ze svého pohledu. On je přesvědčený o tom, že všemu rozumí. Všechno analyzuje svým naprogramovaným mozkem, a lidská populace mu proto připadá nepochopitelná. Emma je pro něj něco jako záhadné zvířátko, které plácá nesmysly a chová se naprosto nelogicky.

Přesto mezi těmi dvěma vznikne přátelské pouto a robot XR 935 se rozhodne své kamarádce pomoct. A to i navzdory tomu, že mu to může přinést obrovské problémy. My se budeme královsky bavit jeho slovníkem a komentováním všeho, co je pro něj nesrozumitelné. Myslím, že „Poslední člověk“ dokáže vyvolat emoce, protože celý příběh je vpravdě pohádkový. V klasických pohádkách bojovali princové proti drakům, a i tady najdete jednoho hodně zákeřného padoucha. Poslední člověk má schéma tradičních pohádek, ačkoliv je skrznaskrz moderní. Svět bez lidí ovládaný roboty by nás mohl vyděsit, ale do tohoto světa se zamilujete a budete si v něm přát zůstat co nejdéle. Hledáte-li pro své malé čtenáře zábavnou knížku, sáhněte po Posledním člověku. Rozhodně vás nezklame.