Recenze: Novodobé říše

Koloniální říše ve všech svých podobách byly součástí politických map světa více než pět století, od renesance až do nedávné minulosti. S jejich dědictvím se lidstvo vyrovnává dodnes. Odborník na evropské dějiny Robert Aldrich oslovil své kolegy z různých univerzit, aby poutavě vyprávěli o tom, jak se třináct zemí pokusilo ovládnout téměř celý svět.

Kniha Novodobé říše s podtitulem „Rozmach a úpadek koloniálních impérií“ vyšla v nakladatelství Slovart a jde o odbornou publikaci z historie. Celou knihu má na svědomí editor a vědec Robert Aldrich. Ten působí na univerzitě v Sydney coby odborník na evropské dějiny. O kolonizaci se vždy zajímal a kvůli vznikající knize oslovil své kolegy z různých koutů světa, aby napsali jednotlivé kapitoly vždy podle toho, kterým tématem se profesně zabývají. Společně budeme sledovat snahy třinácti zemí, které se nespokojily se svým územím, ale toužili získat novou půdu a podmanit si tamní obyvatelstvo.

Pokud jste nedůvěřiví vůči odborným publikacím, mohu vás ujistit, že není žádný důvod k obavám. Všichni autoři vyprávějí poutavě a dokážou ve vás vzbudit nadšení. Nevím, jak jste na tom byli s dějepisem na základní a střední škole, ale garantuji vám, že tu najdou spoustu užitečných informací nejen laici, ale i odborníci. Autoři se opírají o poznatky moderního bádání a knihu Novodobé říše napsali tak, aby vás poučila a bavila. Ano, najdeme tady řadu dat, protože bez nich by to vážně nešlo, ale kromě charakteristik dobyvatelů a popisů válečných konfliktů tady najdeme spoustu informací, o kterých se běžně nepřednáší.

Hodně prostoru dostal běžný život domorodců a přistěhovalců. Autoři popisují, jak se změnil každodenní život ve vzdálené kolonii i v původní zemi kolonizátorů. Hodně se tu řeší politika, rozdíly mezi společenskými vrstvami i rozdíly mezi muži a ženami. Dozvíme se, jak se v koloniích bydlelo, jaká byla společenská nálada nebo to, jaké byly stravovací návyky. Každá země se rozhodla kolonizovat z jiného důvodu. Někdo toužil po prostoru, jiný chtěl levnou pracovní sílu a jiný zboží na prodej. Někdo kolonizoval proto, aby nezůstal pozadu, a někdo naopak chtěl, ale jeho přírodní podmínky stály proti němu. Například proto, že měl velkou část roku zamrzlé moře a nemohl vyplout z přístavu.

Z našeho pohledu je nejzajímavější kapitola věnovaná Rakousku-Uhersku. Protože tuto kapitolu nepsal Čech, je poměrně vtipné sledovat, jak nás vidí a vnímají zahraniční historici. To, co my považujeme za důležité, je pro ostatní prkotina, a to, co se u nás až tak moc neřeší, může být z pohledu cizince něco, co změnilo běh dějin. Jedna kapitola je věnovaná carskému a sovětskému Rusku, a pokud jste zažili bývalý režim, asi se budete hodně divit. Vlastně je docela osvěžující podívat se na komunismus nezaujatým pohledem někoho, kdo v něm nemusel vyrůstat.

Z každé věty je patrné, že knihu napsali fundovaní odborníci. Každá kapitola by mohla sloužit jako přednáška pro vysokoškolské studenty. Díky autorům navštívíme místa, kam jezdíme na dovolenou, a zjistíme, proč se v nich mluví tím kterým jazykem a proč je v nich to které náboženství. Někdo se podrobil a přizpůsobil, ale jsou místa, kde měli kolonizátoři jednoduše smůlu. Díky Novodobým říším budete mít celý svět jako na dlani a nahlédnete do zákulisí světové politiky. Té minulé i současné. Kniha vás rozhodně nezklame, a je jedno, zda jste odborník nebo laik.