Recenze: Freddie Mercury

Vzpomínky na legendárního muzikanta...

Všem musí být jasné, že se nejedná o autobiografické memoáry hudební legendy, ale naopak o vypravování Petera Freestonea, který s Freddiem Mercurym trávil celkem dvanáct let a prakticky je velmi poutavě popsal od roku 1973. Sám Freestone se tituloval do role děvečky pro všechno, byl totiž blízkým asistentem, nákupčím, pomocníkem zkrátka velmi blízkým člověkem talentovaného muže, a vypráví o něm velmi podnětně.

Angličan Peter Freestone není žádným nováčkem na poli literatury. V roce 2010 bylo v České republice vydáno jeho dílo ve spolupráci s Davidem Evansem Freddie Mercury s podnázvem Důvěrné vzpomínky na geniálního hudebníka. Kdysi titul vydalo nakladatelství Nava, nyní se o nové vydání postaralo nakladatelství Slovart s novou, taktéž atraktivní obálkou. David Evans je rovněž britský spisovatel, který zřejmě vypomohl Freestonovi vytřídit myšlenky a sjednotit styl vypraování, neboť hlavní slovo má právě bývalý asistent hvězdy.

Knize nechybí úvod, ve kterém se Freestone představuje. Možná trochu nešikovně, leč upřímně. Sám přiznává, že si během psaní uvědomoval svou zodpovědnost za to, jakým způsobem legendárního a všemi milovaného Freddieho vylíčí. Věřím, že se toho uchopil nejlépe, jak mohl a fanouškům představil skutečného Freddie Mercuryho.

Předmluva může být pro někoho překvapením, za mě však velmi šikovný krok, jelikož se v ní autor rozhodl zmínit všechny, o kterých během svého vyprávnění hovoří. V abecedním seznamu tak máte možnost dočíst se i toho, jakou funkci v týmu nebo Mercuryho životě měli. V případě, že nepatříte mezi skalní fanoušky nebo třeba zapomenete kdo kupříkladu Bill Reid (milenec) postačí tedy zalistovat do předních stran a snadno nalézt odpověď.

Poté už začíná příběh. Spisovatel jej začal datovat do roku 1973, kdy se poprvé setkal s Freddiem Mercurym a od těch dob se odvíjí jeho vypravování. Předpokládám, že si vedl deník, jinak by si tolik zážitků věrně zřejmě nepamatoval. Možná právě proto je vypravování velice živé a působí upřímně. Snadno vtáhne do čtení. Styl psaní je poměrně jednoduchý a opravdu odpovídá běžnému vzpomínání, přičemž některé situace vás samozřejmě mohou zaujmout více a některé méně. Záleží na vašich preferencích.

Každopádně Freestone se dotýká celého života hudební legendy. Od pracovních záležitostí až po ty osobní. Dozvíte se tak mnohé, které z běžných publikací o Freddiem Mercurym nemáte možnost se dočíst. Většina vzpomínek vyvolává silné emoce. Ať už se jedná o zpěvákovo hýření, užívání drog a alkoholu či milostných eskapád. Autor popisuje nejen setkání s blízkými členy kapely a přáteli, ale také jinými hvězdami showbusinessu.

Závěr je samozřejmě očekávaný. Jelikož Peter Freestone byl s Mercurym až do jeho smrti, tak tušíte, kam závěrečné dění směřuje a co vás čeká. Je popsán i poslední týden života legendy, jeho myšlenky, lidé, kteří ho ještě naposledy navštívili. A dokonce se  i dočtete, co následovalo poté, kdy Freddie Mercury opouštěl po smrti své sídlo.

Předpokládám, že jste-li fanoušky Freddie Mercuryho nebude pro vás čtení jednoduché. Freestone vylíčil těch dvanáct let po boku Mercuryho velmi lidsky a udělal z Freddieho skutečného člověka nejen neznámou stár. Po přečtení knihy skutečně získáte dojem, že jste přeci jen měli možnost hudebního giganta poznat a zjistit, jaký býval. Jak věrně Freestone Mercyryho popsal a zda vše odpovídá realitě se zřejmě nikdy nedozvíme, ale jelikož byl jeho osobním asistentem, věřím, že měl z čeho čerpat a že spousta běžných skutečností, o kterých psal, se opravdu stalo.

Co možná některé čtenáře zaskočí je fakt, že kniha neobsahuje žádné fotografie. U takových publikací je někteří očekávají, ovšem tady k dispozici nejsou. V dnešní době internetu si však můžete ke své potřebě osoby, o kterých Freestone hovoří, snadno najít a zjistit, jak vypadali. Proto to nepovažuji až za tak velký nedostatek, který by vás mohl odradit od přečtení. Ty vzpomínky rozhodně stojí za vaši pozornost.

Je zcela jasné, že titul je psaný pro ty, kteří legendárního hudebníka obdivovali nebo jen touží dozvědět se o jeho životě více zas z jiné strany. Freestone podal velmi poutavé a podnětné svědectví o životě Freddieho Mercuryho a věřím, že stejně jako mě vás zasáhne a představí vám nezapomenutelný talent v trochu jiném světle.

Autor: Chensie Ips