Recenze: Dalajlamova kočka a čtyři tlapky duchovního úspěchu

Když dalajlamovi nejbližší stojí před úkolem pořídit Jeho Svatosti knihu, kterou by mohl rozdávat návštěvám, přihlásí se o něj všemi čtyřmi tlapkami nečekaný dobrovolník. Kniha má shrnovat čtyři klíčové složky tibetského buddhismu – a zároveň zprostředkovávat pocit hlubokého klidu a důvěry,

Proč jsem si knihu vybrala?

K sérii Dalajlámova kočka jsem se dostala před několika lety, a jelikož jsem velkou milovnicí kočičích stvoření a siamek, rozhodně jsem ji musela vyzkoušet. Od té doby nesmím vynechat každý nový díl, s kterým autor přijde. Jeho styl psaní a vysvětlení budhistických principů mi totiž neskutečně sedl a myslím, že pro laiky je to přesně to pravé ořechové.

Čtyři tlapky duchovního úspěchu jsou již čtvrtým dílem z bestsellerové série Dalajlámova kočka, která již několik let vychází v nakladatelství Synergie. Autorem je celosvětově proslulý autor David Michie, který se skrze beletristickou tvorbu věnuje seznamování západního světa s budhistickým učením. V tomto případě skrze příhody siamské kočky Jesky, která je mimo jiné i kočkou Dalajlámy. Velkou předností celé série je to, že všechna učení předává velmi přístupnou a srozumitelnou formou, je tedy vhodná i pro úplné začátečníky, kteří se o problematiku zajímají.

V případě tohoto dílu se Michie zaměřil na čtyři základní buddhistická učení, která jsou pilířem celé filozofie, a postupně je rozebírá v jednotlivých kapitolách, spolu s ukázkou v praxi. Autor však nezapomíná ani na dějovou složku celé knihy – skrze oči Jesky můžeme sledovat osudy oblíbených postav z předchozích dílů, stejně jako duchovní vývoj samotné Jesky. Ač se to může zdát trochu podivné, sama Jeska (Její svátost Kočka) musí taktéž čelit problémům života, stejně jako ostatní postavy.

Dalajlama se sehnul, aby mě pohladil za krkem. „Takové utrpení,“ povzdechl si přitom, „kéž se brzo osvobodí od hněvu a připoutanosti.“

Oproti ostatním dílům mi tento přišel o poznání „temnější“, nesl se totiž v hodně případech na velmi vážné notě. Odráží se to i ve věku hlavní hrdinky, která pomalu ale jistě stárne a musí se tak vyrovnat i se zdravotním problémy. Je také třeba varovat před tím, že se tu objevuje tma smrti a vyrovnání se smrtí, pokud jste tedy na tyto věci citliví, raději se knize vyhněte. Jinak ale nemohu sérii jinak než doporučit. Pohladí po duši, donutí vás se zamyslet, a i když nutně nevyznáváte budhistická učení, minimálně vás s nimi velmi přístupnou formou seznámí.

A pokud stále nebudete mít dost, můžete zkusit autorovy další publikace, které vyšly taktéž u Synergie. Pro milovníky psů je tu Pes jejího veličenstva, který vyprávcí příběh o malém královském corgim. Sílu meditace a užití budhismu v každodenní praxi zase popisuje v titulech jako Pospěš si a medituj, Budhismus pro zaneprázdněné, Kouzelník ze Lhasy či Proč je bdělá pozornost lepší než čokoláda.

Celkové hodnocení: 4.5/5
Autor: Kateřina Kopišťová