Recenze: Cizinky ve vlaku

Selena Murphyová jezdí do práce i z práce vlakem. Dnes se vlak domů ne a ne rozjet. A tak se Selena dá do řeči s atraktivní brunetkou. Ta se jí svěří, že spí se svým šéfem, a Selena jí prozradí, že podezírá manžela z nevěry. Krátce na to se začnou dít velmi podivné věci. Lidé se ztrácejí a umírají a Selena netuší, komu může věřit.

Americká spisovatelka Lisa Unger (1970) je uznávanou autorkou temných psychologických thrillerů. Na svém kontě má řadu oceňovaných bestsellerů a knihy jí vyšly ve třiceti jazycích. Po celém světě se jich prodaly miliony výtisků a chválu na ně pějí nejen nadšení čtenáři, ale také literární kritici a recenzenti. Fanoušci ji považují za královnu současného thrilleru a myslím, že nejsou tak daleko od pravdy. Thriller Cizinky ve vlaku u nás vydalo nakladatelství Vendeta. Na své si přijdou milovníci klasických detektivek, hororů, ale také románů pro ženy.

Lisa Unger úmyslně navázala na kultovní knihu Cizinci ve vlaku od Patricie Highsmith. Stejná je u obou knih výchozí situace. Dva neznámí lidí si ve vlaku začnou povídat a během řeči se zmíní o svých problémech. Nijak se netají tím, že by jim vyhovovalo, kdyby se potíže jednou provždy vyřešily. Pokud jste Cizince ve vlaku nečetli, vůbec to nevadí. Cizinky ve vlaku jsou svébytný a velmi originální příběh, který si jede ve své vlastní lajně a který v mnohém překonal Cizince ve vlaku. Pokud předlohu znáte, potom oceníte autorčinu genialitu a také její smysl pro poněkud drsný humor. S předlohou si pěkně pohrála jen kvůli tomu, aby vás napálila.

Ačkoliv je příběh brutální a drsný, přece jen ho více ocení ženské čtenářky. Lisa Unger je vynikající psycholožka i manipulátorka. Zná nás jako své boty a bez skrupulí řeší témata, na která se bojíme, byť jen pomyslet. Její hrdinky jsou upřímné holky, což je logické i proto, že každá vypráví příběh ze svého (velmi zaujatého a subjektivního) pohledu. Jejich verze jsou rozdílné a přiznejme si, že žádná nenechá na svých kamarádkách ani sokyních niť suchou. Je vtipné sledovat, jak vnímají skutečnost a co mají za lubem. Možná se tu objeví i nějaká vyloženě kladná hrdinka, ale raději s tím nepočítejte.

Cizinky ve vlaku jsou plné mrch a podvodnic. Ženy tady lžou, intrikují a manipulují se svým okolím. Být vámi, tak jim nevěřím ani slovo. Možná se tváří jako neviňátka, ale to je pouze hra. V „Cizinkách ve vlaku“ se vraždí jako na běžícím páse a konzervativní čtenáři možná budou šokovaní, až lehce znechucení. Ono se očekává, že budeme držet palce těm hodným, ale vy se doslova zblázníte do těch největších potvor. Do těch, které pohrdají muži, boháče považují za hejly a které nemají žádné svědomí. Otázka je, jak to dopadne, když se manipulátor setká s jiným manipulátorem. Cizinky ve vlaku jsou vtipné, jízlivé a sarkastické. Jsou také plné překvapení a šokujících zvratů. Lisa Unger se bavila při jejich psaní a vy se budete královsky bavit při jejich čtení.