Recenze: Výstraha

V červnu vydalo nakladatelství Slovart již třetí díl série Jack McEvoy od oblíbeného amerického spisovatele Michaela Connellyho. Detektivní příběh Výstraha je plný napětí, akce a nabízí zajímavou premisu nelegálního obchodování s DNA. Jednoduše výborně napsaná detektivka!

Známý harcovník

Michael Connelly (* 1956) je americký spisovatel, píše hlavně detektivní romány. Proslavil se především jako duchovní otec oblíbeného hrdiny, losangeleského policisty Harryho Bosche. Náměty pro mnohé příběhy čerpá ze své dřívější práce investigativního reportéra, kde se zabýval především kriminalitou. Dynamikou psaní a nečekané rozuzlení příběhů mu přinesly velkou popularitu nejen mezi čtenáři, ale je i držitelem mnoha prestižních literárních cen.

Jack McEvoy

Výstraha je třetím románem (první byl Básník, druhý Strašák), kde je hlavním hrdinou Jack McEvoy a nemůžu si pomoct, ale autor mu mohl vdechnout něco ze sebe. Jack je padesátník, který napsal úspěšnou knihu, ale asi čtyři roky píše pro Fair Warning, kde se věnuje ochraně spotřebitele. Jack je sympaťák, má smysl pro spravedlnost a nebojí se pátrat po pravdě i za cenu toho, že by se mu mohlo něco stát. Tím ale neříkám, že je svatý, nebo že nemá zlozvyky. Tím víc je nám ale bližší, jelikož je to smrtelník, jako my.

Výstraha

Příběh začíná celkem zostra – Jacka navštíví losangeleští detektivové a informují ho, že je podezřelým ve vraždě Christiny Portrerové. Jack s ní asi před rokem strávil noc, ale ochotně policii poskytl své DNA a navíc se rozhodne podívat se tomu na zoubek a vypátrat, oč vlastně běží. Díky kontaktům a své píli zjišťuje, co stálo za vraždou Tiny a rozkrývá obsáhlou kauzu, kde se nelegálně obchoduje s genetickým materiálem. Příběh se zamotává a houstne. Na své straně bude mít kolegy novináře, bývalou kolegyni a přítelkyni Rachel Wallingovou, ale co vše se musí stát, aby byl nebezpečný zločinec dopaden a spravedlnosti učiněno zadost?

Novinářská detektivka

Výstraha mě velmi mile překvapila a potěšila jak nápaditým a aktuálním tématem, tak kompozičně. Autor zvolil ich formu a tím nám ještě více přiblížil svůj boj proti nespravedlnosti. Navíc zvolil prostředí novinařiny, které je mu více než blízké a my tak mohli z první ruky sledovat klady a zápory této profese. I kompozičně nemám co vytknout.  Autor střídá pohled Jacka a antagonisty Shrikea, ozvláštňuje příběh e-maily a zprávami nebo i novinovými články a vše působí jako dokonalý celek.

Pokud hledáte znamenitou detektivku se sympatickými postavami, nápaditým prostředí a nečekanými zvraty, velmi vám Výstrahu doporučuji. Ostatně jako i dva předešlé příběhy Jacka McEvoye, rozhodně nebudete litovat!

Hodnocení: 90 %
Autor: Iva Lutonská