Recenze: Tiché dítě

Šestiletý Aiden zmizel při povodni. Všichni ho mají za mrtvého, včetně jeho matky Emmy. Ta se rozhodla založit novou rodinu a zapomenout na minulost. Po deseti letech se ale Aiden objeví živý a zdravý. Co s ním bylo? A proč se chová tak divně?

Britská spisovatelka Sarah A. Denzil je ve světě uznávanou autorkou temných psychologických thrillerů. U nás se s ní setkáváme poprvé. Thriller Tiché dítě vydalo nakladatelství Motto a rovnou vám řeknu, že jde o jednu z nejlepších knih ve svém žánru. Celý příběh se točí kolem Emmy. Hlavní hrdinka příběh vypráví v první osobě a ze svého pohledu, ale s přehledem utáhne celou knihu a vy si na jejím vyprávění vypěstujete závislost. A přitom je to nenápadná mladá žena, která kdysi udělala spoustu chyb. V osmnácti otěhotněla se svým spolužákem, a ačkoliv by raději vymetala večírky a užívala si život, rozhodla se stát matkou.

My se s ní setkáváme až po letech, poté co její život zasáhla tragédie. Šestiletý Aiden zmizel při povodni, a protože se ve vodě našla jeho bunda, všichni měli za to, že se utopil. Emmim vztah se rozpadl a její bývalý přítel se dal k armádě. Emma na tom byla hodně špatně, ale nakonec se dala dohromady a rozhodla se zažít znovu žít. Nyní je krátce před porodem, má milujícího muže, skvělou práci a žije v luxusním domě. Když jí policie oznámí, že se našel Aiden, je radostí bez sebe a vůbec netuší, co všechno ji čeká. Chlapec se chová divně a my už dávno víme, že věci nejsou takové, jak se zdají.

Tiché dítě působí na první pohled poklidně, jako obyčejné vyprávění, ale ve skutečnosti vám bude běhat mráz po zádech. Příběh má hororovou atmosféru a vy budete šokovaní tím, kolik intrik a zla se skrývá v malé vísce, kde se všichni znají. Až do konce nebudete vědět, komu můžete věřit, a možná nebude od věci, když budete nedůvěřivý i vůči Emmě a jejím nejbližším. Thrillery bývají založené na překvapivých zvratech, ale Sarah A. Danzil zároveň s tím vytvořila poctivou detektivku. V celém textu jsou poschovávané stopy k vyřešení, ale všechna vodítka jsou umně skrytá a vás ani nenapadne, že zrovna tahle informace je důležitá.

Tiché dítě si vychutnají i ti, kdo mají rádi psychologické romány, v nichž se řeší vztahy mezi rodiči a dětmi. Emma vyzrála v moudrou ženu, která si kvůli ztrátě syna uvědomila, co je v životě důležité. Její myšlenky nejsou laciné ani banální, ale mají v sobě hloubku, jakou nemívají ani psychologické příručky. Emma si nehraje na dokonalou mámu a moc dobře ví, kolik chyb udělala. Neví, jak má jednat se synem, který se chová velmi divně. Pro ni je to cizí mladík, který nemluví a nijak neprojevuje emoce. Brzy se začne chovat tak, že z něj jde hrůza. Kolem Emmy se dějí divné věci a řešení detektivní zápletky je vskutku famózní. Na konci zůstanete s pusou dokořán a nejspíš budete naštvaní, jak vám tohle všechno mohlo uniknout. Máte-li slabost pro plnokrevné detektivky a zároveň napínavé thrillery, rozhodně si nenechte Tiché dítě ujít.