Recenze: Tajemství osudu

Erwein Sigismund von Thun-Hohenstein se narodil do zámožné rodiny aristokratů. Stejně jako jeho otec a děd absolvoval vojenskou školu a poté vstoupil do armády. Jeho blízcí ho vždy považovali za čestného a slušného člověka, který ctí tradice a nikdy by se nezpronevěřil víře a morálce. A právě tento muž byl opraven jako válečný zločinec.

Miriam Thun-Hohenstein (1959) napsala knihu o svém dědečkovi jako autobiografickou a zároveň populárně naučnou. Jsou to memoáry, exkurze do minulosti, ale také obhajoba člověka, ze kterého komunistický režim udělal zločince. V roce 2018 příběh vyšel v nakladatelství Naše vojsko pod názvem „Příběh hraběte – Erwein Sigismund von Thun-Hohenstein“ a nyní jej vydává nakladatelství Moba s titulem Tajemství osudu.

Jak už to s podobnými publikacemi bývá, je velmi těžké rozhodnout, co je pravda a co fikce. Miriam Thun-Hohenstein sice podnikla téměř detektivní pátrání po archivech, ale pravda je, že svého dědečka ani jeho rodinu ve skutečnosti neznala. Pikantní je, že ačkoliv se ho v knize zastává a bojuje za jeho čest, formálně není jeho legitimním potomkem. Erwein se sice oženil s aristokratkou a zplodil s ní syna a dceru, ale Miriam je dítětem jeho syna Miroslava. A právě ten je výsledkem tajného a zakázaného vztahu s mladičkou a chudou Anežkou.

Miriam Thun-Hohenstein příběh vypráví z pohledu několika různých postav, ale z celého textu čiší dojemná láska k dědovi a neochvějná víra v to, že šlechtic by se nikdy nezpronevěřil morálce a své katolické výchově. Miriam je fascinována osobností svého dědy a nutno podotknout, že jde o významnou postavu našich dějin. Významnou a zároveň rozporuplnou. Z pasáží věnovaných Erweinovi se dozvíme řadu podrobností z jeho života. Seznámíme se s jeho rodinou, zjistíme, jaké měl ambice a co si sliboval od budoucnosti.

Erwein snil o tom, že vystuduje agronomii a bude se start o rozsáhlé nemovitosti, ale nakonec vstoupil do armády stejně jako jeho předci. Shodou okolností se stal i členem německého Wehrmachtu, kde dosáhl hodnosti majora. Po válce ho zajala sovětská armáda a on skončil ve vězení. V roce 1946 byl popraven za něco, co se stalo v Polsku. O jeho popravě neměli jeho bližní tušení, a když u nás začali vládnout komunisté, nikdo se nechtěl hlásit ke svému šlechtickému původu, natož aby poukázal na řadu nesrovnalostí ohledně Erweinova obvinění.

Odvahu našla až jeho vnučka, a i ta to udělala až po revoluci. Tajemství osudu je drsná výpověď o tom, jak dějiny mohou semlít někoho, kdo se znelíbí režimu nebo hrstce mocných nepřátel. Zároveň je to dojemný a intimní příběh o muži, který se zapsal do srdcí svých nejbližších. Tajemství osudu je varováním před tím, jaké škody dokáže napáchat i dobře myšlená lež. Někdy nás totiž naši blízcí chtějí chránit před pravdou, ale v dobré víře napáchají nenapravitelné škody. Díky téhle knížce přehodnotíte svůj žebříček hodnot a uvědomíte si, co je v životě opravdu důležité.

Tajemství osudu je zpověď ženy, která se nedokázala smířit s tím, jak komunisté vykreslili jejího dědečka. Chtěla očistit jeho památku, ale především toužila najít své příbuzné. Potřebovala najít své kořeny a chtěla být hrdá na své předky. Erwein se o ní nikdy nedozvěděl a netušil, čeho všeho bude jeho vnučka schopná. Určitě by na ni byl hrdý, protože bez ohledu na nemanželský původ jejího otce, je tohle vnučka, která pochopila, že příslušnost ke šlechtě je obrovský závazek.