Jedinečná kávová edice. Jen u nás! Vyberte si z různých motivů.

Recenze: Stínové válečnice

Byly různě staré, pocházely z různých společenských tříd, ale jedno měly společné. Chtěly pomoci své vlasti v boji proti fašistům. Seznamte se s neohroženými ženami z amerických a britských tajných služeb.

Populárně naučná kniha Stínové válečnice s podtitulem Neohrožené ženy z amerických a britských tajných služeb za druhé světové války je společným literárním počinem dvou úspěšných autorů. Gordon Thomas má na svém kontě přes padesát knih. Mnohé z nich získaly prestižní ceny a sedm z nich bylo zfilmováno. Greg Lewis napsal desítku fotografických knih a vytvořil přes šedesát historických dokumentů pro televizi a rádia. Knihu u nás vydalo nakladatelství Práh.

Stínové válečnice jsou napůl beletrie a napůl odborná próza. Autoři se nechtěli zpronevěřit historii a už na první pohled je zřejmé, že vycházeli z dobových pramenů, a ne ze své bujné fantazie. Přesto Stínové válečnice připomínají napínavý thriller a vy je přečtete na jeden zátah. V hlavní roli jsou tu ženy, ale na své si přijdou i muži. Tyto ženy se staly hrdinkami mnohdy proti své vůli a musely prokázat mnoho odvahy, aby se prosadily nebo alespoň obstály v mužském světě.

Kniha potěší technicky zaměřené pány a milovníky zbraní a válečných lstí stejně jako feministky nebo čtenářky románů pro ženy. Autoři nijak nezastírají, že to jejich hrdinky neměly snadné, a snad si uděláte o tehdejší době obrázek, když řeknu, že tajné agentky byly odměněny válečnými medailemi, které ale nemohly převzít z prostého důvodu, že byly ženy. Ostatně, nápad na vytvoření špionážní organizace plné žen působil zpočátku jako vtip.

Dozvíte se, kdo s tímto nápadem přišel, a s jakými obtížemi se setkal. Autoři popisují proměnu žen nejen v tajné agentky, ale také v nelítostné zabijáky. Každá byla jiná, vzájemně se neznaly, ale všechny se chtěly vypořádat s fašisty. Mezi stínovými hrdinkami byly mladičké studentky, matky od rodin i prostitutky. Nejstarší agentce bylo pětačtyřicet let, a když narukovala, byla čerstvou babičkou. Rozličný byl i jejich výcvik a pozdější zařazení. Některé pracovaly v kanceláři, jiné se pohybovaly v terénu a jedna dáma se stala obávaným zabijákem.

Je zajímavé sledovat jejich osudy v kontextu druhé světové války. Bude to znít absurdně, ale mnohé z nich ve válce našly milence, vdaly se, nebo dokonce porodily dítě. Autoři vás seznámí s triky, které používaly obě vlády, a vy zjistíte, že se bojovalo všemi možnými způsoby. Nebo jste věděli, že se do bojů zapojil i věhlasný iluzionista a eskamotér? Ten měl za úkol vytvořit iluze, díky kterým například ukryl obrovské letiště. Podstatou knihy jsou ale ženské špionky a všechno se zcela po právu točí kolem nich. Jejich úloha ve druhé světové válce byla nedoceněná a nikdo nevěděl, že mnohokrát riskovaly vlastní život, aby ochránily civilisty.

Stínové válečnice vás přenesou do úplně jiného světa. Do světa, kde vás popravili jen proto, že jste měli knoflíky přišité jinými stehy než místní. Americké a britské agentky musely hlídat každičký detail, a i když to ne vždycky dopadlo podle jejich představ, svých misí se zhostily se ctí a nasazením. A zřejmě nebudu jediná, koho při čtení napadla myšlenka, zda by se takhle rafinovaně a statečně dokázali zachovat muži?