Recenze: Stínohra

Máte rádi strhující thrillery a zároveň máte slabost pro nervy drásající horory? V tom případě si určitě nenechte ujít tuhle knižní lahůdku. „Stínohra“ je ódou na noční můry. Bude vás mrazit v zádech a neustále se budete ohlížet dozadu.

Anglický spisovatel Alex North je stejně tajemný jako jeho thrillery. Nerad o sobě mluví a razí heslo, že za umělce má hovořit jeho práce. Pokud o něm budete hledat informace na internetu, téměř nic se nedozvíte. My už se s ním setkali díky psychologickému thrilleru Našeptávač, v němž předvedl všechny své kvality. Knihu vydalo nakladatelství Motto, v němž nyní vychází i novinka Stínohra. V čem je Alex North tak výjimečný?

Našeptávač byl oním typem příběhu, který vám celou dobu brnká na nervy, svádí vás a pokouší. Alex North je mistr hrůzy, ale přitom u něj nenajdete nic, co je typické pro brakové horory. Nejsou tu potoky krve, nechutné scény ani detaily, ze kterých se vám zvedá žaludek. Zločinci jsou lidé jako my. Prostě sympaťáci, které byste z ničeho nepodezírali. Dobro vede proti zlu odvěký souboj a není vůbec jisté, že nás čeká happy and. Našeptávač byl hodně niterný a psychologický. Stínohra je na první pohled víc objektivní, ale nenechte se mýlit.

Hlavním vypravěčem Stínohry je spisovatel Paul. Ten se vrací do rodného města, kde před pětadvaceti lety došlo k brutální vraždě. Paul považuje své rodné město za místo plné přízraků, ale bohužel nemůže jinak. Jeho matka umírá a on musí uspořádat její záležitosti. Když mu matka na smrtelné posteli pošeptá několik slov, netuší, jaké hrůzy na něj čekají. Ve městě dojde k vraždě, která do detailu kopíruje dávný zločin, a případu se ujímá mladá a ambiciózní policistka Amanda Becková. Pasáže o Amandě jsou vyprávěné ve třetí osobě, kdežto Paul používá první osobu.

Teoreticky bychom měli věřit tomu, co říká, a jen blázen by pochyboval o tom, co prožívá Amanda, ale připravte se na to, že celá Stínohra je jeden velký blud. Všichni milujeme thrillery s takzvaným nespolehlivým vypravěčem, ale co když se nedá věřit vůbec nikomu? Co je realita a co sen? Co jsou představy a přání? Kdo je skutečný a kdo ne? Říká Paulova matka pravdu nebo je její mysl zkalená kvůli chorobě? Můžeme věřit Paulovi? Je upřímný? Zmatený? Nebo lže?

A co autor? Co když si s námi hraje jako kočka s myší a vyloženě se baví tím, že nám hází klacky pod nohy? Každopádně, v téhle knížce se dějí zatraceně divné věci. Stínohra je thriller a zároveň plnokrevný horor. Hrůzou nebudete dýchat, přesto na vás na konci čeká logické vysvětlení. V tomto ohledu s vámi Alex North hraje fair play, ale je to opravdu výjimka. Jinak je tu všechno strašně zamotané a nejednoznačné. S hrůzami v ději ostře kontrastuje líbivý a poetický styl vyprávění připomínající báseň v próze. Chcete-li vidět, jak mají vypadat thrillery hodné toho jména, pak je Stínohra tou pravou volbou. Takhle se to totiž má dělat.