Recenze: Sny a sekyry

Každý náš den je plný bezvýznamných příhod. Co když se ale poté, co se nám přihodí něco banálního, stane něco, co přepíše dějiny? A co když se těmi, kdo změní chod světa, staneme my, aniž bychom si to uvědomovali?

Český autor Jiří Padevět (1966) pracuje jako knihkupec a nakladatel. Na svém kontě má řadu publikací. Píše historické průvodce, literaturu faktu i beletrii. Za svou tvorbu získal ocenění Magnesia Litera a dnes je považován je jednoho z expertů na protektorátní a poválečné Čechy. Kniha Sny a sekyry s podtitulem Okamžiky na první pohled banální, ale už na ten druhý osudové vyšla v minulém roce v nakladatelství Host.

Padevět si pro svou útlou knížku vybral významné historické okamžiky a postavy, v jejichž moci bylo přepsat naše národní dějiny. Tito aktéři někdy stáli před těžkým rozhodnutím, jindy šlo o pouhou náhodu a někdy možná tušili, že jejich rozhodnutí ovlivní životy ostatních lidí. Sny a sekyry jsou poskládané z krátkých mikropříběhů, ve kterých se ukrývá obrovská síla. Každý příběh doprovází citace z dobového tisku, přičemž Padevět obsáhl období od 28. října 1918 do 17. listopadu 1989.

Význační politici jsou tu po boku hrdinů z lidu i zrádců a vy do poslední chvíle netušíte, o kom je řeč. Na totožnosti je založená závěrečná pointa každého mikropříběhu a přiznám se, že je těžké odhadnout, kdo je záporný a kdo kladný hrdina. Jako příklad uvedu muže, který z okna sleduje hrající si děti. Z toho, jakou pozornost věnuje každému z nich, byste ho považovali za milého hodného strýčka. Ve skutečnosti se nachází v koncentračním táboře a jmenuje se Josef Mengele.

A přesně tohle bylo autorovým cílem. Jeho mikropříběhy jsou vyprávěné neutrálním civilním stylem, v němž není ani troška patosu. Některé pasáže jsou líbivé, jiné dojemné, ale žádný mikropříběh vás nechce šokovat nebo pohoršovat. Jenomže přesně tohle se stane, když si uvědomíte, co tenhle obyčejný člověk způsobil. Některé postavy budete litovat, protože vy víte, co je čeká, jiným můžete pouze závidět jejich naivitu, protože do poslední chvíle netuší, že se řítí do záhuby.

Co se týče bezvýznamných lidiček, Padevět si vybral takové, co vás chytnou za srdce. A je úplně jedno, zda je to starostlivá mamina, ničím zajímavý dělník mířící do Lidic, nebo upovídaná dívenka v Terezíně. S nimi kontrastují osudy těch, kteří moc dobře věděli, co dělají. Sny a sekyry popisují osudy kolaborantů, zbabělců i zločinců a je jen na vás, jak se vůči nim vymezíte. Věřte mi, že budete mít o čem přemýšlet. Tady není prostor pro předsudky ani pro odsuzování.

Nikdo neví, jak by se zachoval, a moudré řeči můžou vést pouze ti, kteří tyto události chápou jako historickou epochu. Ti, kteří tehdy žili, se snažili udělat to nejlepší, co šlo. Drtivá většina z nich musela volit ze dvou možností a těžko někomu vyčítat to, jak se rozhodl. Jiří Padevět dokáže být vůči některým postavám nemilosrdný, a protože si vybral i dobu nedávnou minulou, objeví se tu i jména žijících osobností. To, co mu vadí, je pokrytectví, a nejspíš i fakt, jak krátkou máme paměť.