Recenze: Smrt v recepci

Hradice u Brna jsou mírumilovné městečko, které se pyšní pouze strojírenským podnikem na výrobu součástek do automobilů. K údivu a zděšení všech místních tu dojde k několika brutálním vraždám. Autorka vytvořila svérázný hororový thriller amerického typu a zároveň nezapomněla na to, že k detektivkám neodmyslitelně patří i legrace.

Česká autorka Daniela Mičanová (1972) pracuje jako překladatelka a spisovatelka z povolání. Na svém kontě má řadu vlastních knih, ale ještě více překladů. Jako překladatelka se specializuje na starověký Egypt, jako autorka propadla pohádkám, příběhům pro mládež a detektivkám. Aktuální novinku Smrt v recepci vydalo nakladatelství Moba v edici Původní česká detektivka a my se v ní podíváme na jižní Moravu, která dokáže být velmi svérázná.

Je znát, že Mičanová se v žánru detektivky vyzná. Má načteno, pochopila pravidla žánru, ale i přesto (nebo právě proto?) si je přizpůsobila k obrazu svému. Smrt v recepci není typická česká detektivka. Pokud byste bazírovali na přesném označení, možná by nebylo od věci použít slovo „parodie“. Mičanová využívá nadsázku, má ráda drsný a jízlivý humor a nebojí se rýpnout do literárních velikánů. Vysmívá se přetvářce a její postavy a postavičky jsou tak unikátní, že se budete ptát, zda je tohle vůbec možné?

Největší devizou knihy je fakt, že se nebere nijak vážně. Mičanová si dokáže udělat legraci sama ze sebe i ze svých postav. Ostatně, ono to možná ani jinak nešlo. Celý příběh se odehrává ve strojírenském podniku, a co se týče počtu a sadistického provedení vražd, mohli by Mičanové závidět i největší američtí autoři thrillerů. Kdyby se Smrt v recepci vydávala za realistický román, byl by to průšvih. Ale takhle je to báječně vtipná pohádka, kterou by jen šílenec považoval za „pravdivý příběh“. Mičanová se řídí heslem: Když můžeš přidat mrtvolu, prostě ji tam dej.

Stejně jako je „jiný“ příběh, jsou „jiné“ i postavy. Protože je tu nejdůležitější policejní vyšetřování, hlavní hrdinové pocházejí z řad policie. Ale i oni jsou skvěle neortodoxní a blázniví. Případu se ujímá svérázná poručice Bronislava Drábková. Ta má případ za trest, a už když usedá v přestrojení na recepci, kde má převzít úkoly po zavražděné recepční, je jí jasné, že tohle nebude vůbec jednoduché. Ehm, nebude. Klacky jí hází pod nohy přihlouplí a neschopní kolegové i zaměstnanci podniku, kteří jsou většinou prototypem přízemních a vyčůraných Čecháčků.

I navzdory přítomnosti policie se vraždí dál a vy se máte opravdu na co těšit. Autorka je skvělá vypravěčka a pro své účely neváhá využít všech rovin jazyka. Její postavy míchají dohromady nářečí, slang a vulgarismy. Rády sáhnou pro slova do angličtiny nebo němčiny, a díky tomu tak vznikne vtipný galimatyáš. Smrt v recepci využívá čtivé motivy z klasických detektivních hádanek i thrillerů, a tak se setkáte se sektou ovládanou tajemným vůdcem nebo bláznivou věštkyní.

Smrt v recepci je zábavná a zároveň napínavá tak, že knihu neodložíte, dokud nebudete na konci. Zápletka je dobře vybudovaná, působí vcelku reálně, ale klidně by mohla být ještě o kapánek komplikovanější. Ale nejspíš to tak mělo být. Smrt v recepci je skvělé vyprávění o lidech a o tom, čeho všeho jsou schopní. Tady se vraždí z různých důvodů a je docela možné, že se setkáte hned s několika různými padouchy, kteří mají na svědomí různé věci. Máte-li rádi detektivky, které si na nic nehrají, Smrt v recepci vás nadchne stejně jako mě.