Recenze: Sladká pomsta

Viktor byl odmalička (s prominutím) pěkný hajzlík. Když se rozhodl, že přijde k penězům, nedokázalo ho nic zastavit. Ani zákony, a už vůbec ne morálka. A tak není divu, že naštval hned několik lidí. Lidí, kteří se mu rozhodli pomstít tak, že na to do smrti nezapomene.

Švédský spisovatel Jonas Jonasson (1961) vystudoval švédštinu a španělštinu a dlouhá léta pracoval jako novinář. Z žurnalistiky zběhl do světa filmu. Založil produkční společnost, která zaměstnávala přes sto lidí. Po dvaceti letech v branži si prošel syndromem vyhoření a rozhodl se změnit celý život. Odstěhoval se na venkov, oženil se, zplodil syna a konečně dopsal dlouho zamýšlený humoristický román Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Kniha jej katapultovala na spisovatelský Olymp a Jonasson se dočkal zasloužené slávy.

Dnes má na svém kontě několik humoristických románů a pro všechny platí, že se ihned po vydání staly bestsellery. Podobný osud měla i kniha Sladká pomsta. Tu u nás vydalo nakladatelství Panteon. Jonas Jonasson miluje potrhlý a bláznivý humor. Ze všeho si dělá legraci a vůbec mu nevadí rýpnout si sám do sebe, do svých postav anebo do žánru. Bez přehánění je možné říct, že když si vybere nějakou postavu, aby ji zvěčnil na stránkách knihy, ona postava je docela chudák. Ano, mohli bychom ji litovat, ale k tomu se nedostaneme, protože se budeme celou dobu řehtat tomu, jaké ptákoviny se dají vymyslet.

Sladká pomsta by se díky svému námětu dala zpracovat jako napínavý thriller, v němž se hrstka spravedlivých rozhodne pomstít jednomu neřádovi, který jim zničil život. Jenomže to by to nesměl napsat někdo, kdo se rozhodl, že nebude brát nic a nikoho vážně. Navíc ani ti spravedliví se nechovají tak, jak byste čekali. Autorův humor je cynický, černý a mnohdy až na hraně. Nebo se sluší vtipkovat o umírání nebo o holocaustu? Hlavním padouchem je tady bezskrupulózní Viktor. Viktora zajímá jen Viktor a podle jeho mínění jsou tu ostatní proto, aby posloužili jeho potřebám. Viktor vymyslí geniální plán, jak přijít k penězům.

Vetře se do přízně starému majiteli galerie a oblbuje ho tak dlouho, dokud se neožení s jeho dcerou. Jediným problémem by mohl být jeho černošský nemanželský syn, kterého mu přivedla prostitutka, se kterou udržoval dlouhodobý vztah. Viktor se rozhodne zabít dvě mouchy jednou ranou. Manželku rafinovaně připraví o peníze a svého nemanželského syna v jeho osmnácti letech odveze do Afriky, kde se má stát potravou hladových lvů. Jenomže plány nevyjdou podle jeho představ. Manželka žije skromně a nikdo ji nedokáže připravit o lásku k umění.

Syna najde mocný šaman, a protože má pouze dcery, okamžitě si ho odvede domů a naučí ho všemu, co zná. Po letech se manželka a ztracený syn spojí, aby se pomstili. Nápadů mají spoustu, ale nejlepší bude, když Viktorovi prodají dva falzifikáty slavné židovské malířky. V té chvíli ani jeden z nich netuší, jaké zmatky na ně čekají a že oba obrazy jsou ve skutečnosti originály v hodnotě stovek milionů. Sladká pomsta je geniální zaháněč špatné nálady a jedna z těch knih, ke kterým se budete často vracet. Všechny hlavní i vedlejší postavy si zamilujete a budete slzet smíchy u jejich šílených eskapád.