Recenze: Severka

Spisovatelka a proslulá česká koreanistka Nina Špitálníková je zárukou kvalitní tvorby, ve které se vždy soustředí na zajímavá témata. Její nejnovější dílo „Severka“ se řadí na nejvyšší příčky prodejnosti a není se co divit. I já knihu nadělím pod stromeček hned několika lidem, u kterých vím, že podobně zpracovanou knihou nemůžu šlápnout vedle.
Kdo už četl některou ze série knih, jejichž děj je zasazen do prostředí Severní Koreje, a je navíc založen na skutečných událostech (ač se najdou „špekulanti“ tvrdící, že jde o vymyšlenou propagandu), ví, jak ukrutně těžký život místní obyvatelé mají. Nebo by bylo asi lepší říci, udělal si jakousi představu o tom, jaký zde vedou život, protože pro normální smrtelníky jsou poměry Severní Koreje jen velice těžko pochopitelné a stravitelné.

V románu Severka se propojuje hned několik různých stylů vyprávění. Čtenář může díky zpovědi hlavní hrdinky pohlédnout do života běžného obyvatele Severní Koreje, následně i toho, co se stane, když zcela bezpodmínečně neuctívá Velkého vůdce a tím nesplňuje jeho vize správného občana. Odhodlání uprchnout ze země je pak posledním možným řešením zachránit si vlastní kůži. Jenže i to má svá nepřejícná úskalí.

Autorčin styl podání příběhů mi vysloveně sedne a z každé přečtené stránky jde cítit, kolik práce si se zpracováním dala. Na závěr můžu pouze dodat, že patřím mezi čtenáře, kteří tento typ literatury vyhledávají a oceňují nesnadnou badatelskou práci při tvorbě podobných materiálů. Zkusme věnovat alespoň trošku času četbě podobných knih, či postačí ponořit se do různých forem rozhovorů a tolik oblíbených podcastů. Pojďme se dozvědět, co vše musí v dnešní moderní době někteří z nás obětovat pro svobodu! Každý takto osvícený člověk pak zaručeně přestane brblat nad svým nespravedlivým osudem a začne si vážit naší demokratické společnosti, ač i ona má samozřejmě svá úskalí. Nicméně, v porovnání s tím, co se děje jinde ve světě, se vlastně máme jako v bavlnce…