Břicháč Tom přichází rovnou s dvěma novinkami – právě v předprodeji!

Recenze: Saláty ze Svatojánu

Kniha z řady kuchařek ze Svatojánu potěší každého, kdo chce prospět svému zdraví. Spolu s krásnými fotografiemi přináší nápadité recepty na výživné saláty pro každé roční období.

Blog Evy Francové a její recepty jsem na internetu průběžně potkávala už dávno. Avšak první knihou, kterou jsem si koupila, byly až Polévky ze Svatojánu. Na kuchařkách miluji velké, barevné, lákavé fotografie hotového pokrmu, nad kterými se sbíhají sliny. Ráda pak po takové knize sáhnu, prohlížím si obrázky a plánuji, co v nejbližší době uvařím. V sérii tematických kuchařek, která aktuálně obsahuje Polévky, Saláty, Sladkosti a Luštěniny ze Svatojánu je taková fotografie na každé stránce hned vedle receptu, a proto se v nich snadno orientuje.

Kniha Saláty ze Svatojánu je rozdělena do čtyř kapitol podle ročních období: Jaro, Léto, Podzim, Zima. Tomu je také přizpůsobena skladba receptů. Na jaře a v létě spíše využívají čerstvé bylinky a zeleninu, na podzim a v zimě se objevují teplé saláty s větším podílem luštěnin či obilovin.

Převažují zde recepty na saláty, které se dají využít jako hlavní jídlo – tedy vydatnější saláty s luštěninou (různé druhy čočky, fazole, cizrna…) nebo obilovinou (quinoa, rýže, bulgur…), ale občas se objeví salát čistě zeleninový, přílohový. Recepty jsou bezmasé, využívající převážně čerstvou zeleninu, přesto však nejsou nudné, vždy je něco ozvláštní – semínka a ořechy, různé zálivky, mořské řasy či jen neobvyklá kombinace surovin (zelný salát s rybízem a ořechy). Všimla jsem si, že poměrně hodně oblíbenou surovinou je naťová cibulka, najdeme ji skoro v každém receptu. Kromě toho jsou použity běžné druhy zeleniny jako rajče, paprika, okurka, květák nebo brokolice, zelí, listové saláty, dále občas avokádo, žampiony.

Lákala mě také možnost využití surovin, které jsou v dnešní době dobře dostupné snad v každé zdravé výživě a spousta lidí si s nimi neví rady (různé miso pasty a sojové omáčky, oleje, octy a řasy). Měla jsem některé z nich doma, proto jsem jejich použití v receptech uvítala. Odhodlala jsem se vyzkoušet domácí sojanézu. Překvapivě z trochy sojového mléka, oleje, octa, hořčice a koření vznikla krémová omáčka, která byla chuťově podobná majonéze z obchodu a v salátu byla skvělá. Zkoušela jsem ji pak ještě několikrát a bavilo mě sledovat, jak se chuť sojanézy odvíjí od chuti použitého oleje (olivový, řepkový, slunečnicový…). Také jsem si koupila do zálivky shiro miso, které nyní s oblibou používám i do polévek pro celou rodinu včetně malého syna.

První recept, který jsem vyzkoušela, byl žampionový salát s bulgurem. Jako varianta klasického rizota oslovil i mého manžela, který podobné experimentování moc rád nemá a raději se drží typicky české kuchyně. Podobně chutný byl i druhý vyzkoušený recept na čočkový salát s brokolicí a paprikou.

Žampionový salát s bulgurem

• 100 g bulguru
  • sůl
  • 15 středně velkých smetanových žampionů
  • 1 lžíce oleje na smažení
  • špetka estragonu
  • 2 naťové cibulky
  • ½ citronu
  • 2 lžíce bazalkového olivového oleje
  • miska listového salátu
  • miska drobných rajčat

Uvaříme 100 g bulguru ve 200 ml slané vody a necháme vychladnout. Na lžíci oleje opečeme 15 středně velkých smetanových žampionů nakrájených na plátky se špetkou estragonu a solí dozlatova. V míse promícháme s bulgurem, dvěma pokrájenými naťovými cibulkami, šťávou z půlky citronu, dvěma lžícemi bazalkového olivového oleje, miskou listového salátu a miskou drobných rajčat. Podle chuti přisolíme.

Kuchařku určitě doporučuji všem, kteří chtějí do svého jídelníčku zařadit nejen více zeleniny, ale všeobecně využít potenciál živých potravin – naklíčených semínek, fermentovaných omáček a past, bylinek, a ještě si pochutnat. Pokud někdo se zdravou výživou teprve začíná, může ho trochu odradit použití surovin, které třeba zatím doma nemá – rýžový nebo agávový sirup, tamari nebo shoyu omáčka, a bude je muset nakoupit. Na druhou stranu jsou to suroviny, které se nekazí rychle a jsou využitelné v mnoha receptech z knihy.

Saláty jsou pestré svou skladbou surovin, proto se stávalo, že jsem neměla všechny suroviny doma, takže bylo třeba přemýšlet dopředu, co budu vařit, a počítat s tím při nákupu.

Pokud to ale se zdravým stravováním myslíte vážně, kniha Saláty ze Svatojánu vám bude skvělým pomocníkem. Kniha je vyvedená i po grafické stránce, proto tyto kuchařky ze Svatojánu zaujímají čestné místo v mé kuchyni.

Autor: jarada