Recenze: Průtrž, Blesk, Příval

Jack Courtney je na první pohled obyčejný dospívající chlapec. Jenomže ouha. Až příliš často se připlete do akcí, u kterých jde o život. A to doslova. Jeho duchovním otcem je Wilbur Smith, a tak nemusím dodávat, že Jackova dobrodružství vás přikovají k židlím a vy budete nedočkavě vyhlížet každý další díl série.

Pokud máte rádi napínavé romány ze současnosti i minulosti, zřejmě vám nemusím Wilbura Smitha představovat. Nedávno zesnulý autor má na svém kontě pět desítek knih, které si oblíbily čtenáři po celém světě. Autor byl plodný, úspěšný a nás, čtenáře, donutil vypěstovat si závislost na ságách. Dnes se budeme bavit o třech knihách, které vznikly díky autorské pomoci Chrise Waklinga. Knihy Průtrž, Blesk a Příval vyšly v nakladatelství Bookmedia a jsou určené čtenářům starším dvanácti let.

Nevím, jak jsou na tom vaše ratolesti, ale rovnou říkám, že sága o rodině Courtneyových je poměrně drsná. Menší děti budou možná šokované, ale knihy nadchnou i dospělé čtenáře. Mezi námi, menší šok utrpíte hned na začátku prvního dílu. Jack, který všechna dobrodružství vypráví v první osobě, je až nemilosrdně přímočarý. Bez emocí vám stručně popíše, jak přišel o bratra, a nijak mu nezáleží na tom, jestli to náhodou neměl říct o něco taktněji. Jeho vyprávění je surové a jeho ani na chvíli nenapadne, aby se litoval. V jedné knize toho prožije tolik, že by to jiným spisovatelům vystačilo na několik románů.

V každém dílu si užijete parádní jízdu plnou akce a komplikovaných zápletek. Příběhy vrcholí famózním finále a přiznám se, že u prvního dílu jsem nevěřila vlastním očím. Autoři posouvají hranice a nemají žádné zábrany. V knihách se střílí, intrikuje a vraždí. Každá kniha zavede Jacka a jeho dva kamarády do odlehlých částí světa, kde bojují o přežití. A přitom to zpočátku vypadá tak idylicky. Jackovi rodiče sponzorují ekologické projekty, a jak by je mohlo napadnout, že během konference dojde k únosu? Průtrž se odehrává v Africe, kde Wilbur Smith dlouhá léta žil. O své domovině si nedělá žádné iluze a bez patosu nebo poučování poukazuje na všechny místní nešvary.

Ve druhém díle série s názvem Blesk naše partička opět zavítá do Afriky. Nyní se už nepohybujeme v pralese, ale na bělostných plážích Zanzibaru. Během pátrání po pokladu, díky kterému by financovali bohulibé projekty, narazí na skupinu pirátů a musí vymyslet, jak se dostat z potíží. Třetí díl „Příval“ se odehrává za polárním kruhem. Naši hrdinové se chystají natočit film o aktivitách jisté podezřelé firmy a Jack se musí rozhodnout, zda dokáže důvěřovat člověku, který tvrdí, že ho důvěrně zná. Ačkoliv by se jednotlivá dobrodružství dala číst jednotlivě a příběhy jsou pokaždé uzavřené a dokonale vysvětlené, nedělejte to.

To, na čem si vypěstujete závislost, jsou totiž záhady týkající se Jackovy rodiny. Ty autoři odkrývají postupně a myslím, že tohle je přesně důvod, proč jeho sérii hltají miliony čtenářů bez ohledu na věk. Celá série je velmi milé překvapení a klobouk dolů před tím, co Wilbur Smith a Chris Walking dokázali vyfabulovat. Možná bych to neměla říkat, ale kam se na ně hrabou někteří autoři thrillerů pro dospělé. Sága o rodině Courtneyových je dokonalá po stránce obsahové i stylistické, proto nepřekvapí, že je nejdéle běžící sérií v nakladatelských dějinách.