Recenze: Prokletí rodu Usherů

Nejspíš znáte povídku Zánik domu Usherů od Edgara Allana Poea. V něm umírá Roderick Usher i jeho sestra Madeline. Co když ale ti dva měli ještě jednoho sourozence? Sourozence, který v sobě má rodové prokletí. Sourozence, který k sobě přitahuje zlo?

Americký spisovatel Robert R. McCammon (1952) je jedním z nejvýznamnějších spisovatelů v žánru hororu. Věhlasu dosáhl v osmdesátých letech, kdy byl spolu se Stephenem Kingem na špici mezi autory strašidelných příběhů. Robert R. McCammon často vychází z klasických témat, která však přepracovává tak, aby jeho příběhy vyděsily i moderní čtenáře zvyklé na ledacos. Robert má na svém kontě řadu úspěšných titulů a za svou tvorbu získal řadu prestižních cen. Prokletí rodu Usherů u nás vydalo nakladatelství Fobos.

Jakmile se pustíte do čtení, budete mít pocit, že jste se přenesli v čase. Ocitnete se v dobách dávno minulých a klidně uvěříte tomu, že na vás v lese číhají čarodějnice. Dějištěm příběhu a zároveň hlavní postavou je rodové sídlo Usherů. V domě sídlí zlo a je otázkou, kolik zla prosáklo zdmi a jak moc zlo ovlivnilo obyvatele. V každém správném hororu musí být děsivá tajemství z minulosti, při kterých vám bude běhat mráz po zádech. A tak je to i tady. Dům Usherů přinášel neštěstí, a kdo se ocitl v jeho zdech, musel počítat s tím, že ho potká něco ošklivého.

Hlavním hrdinou příběhu je jeden z potomků umírajícího Walena Ushera. Rix se proslavil jako autor hororů a už dávno zpřetrhal se svou podivínskou rodinou pouta. Jenomže co dělat, když si stařičký otec pozve do svého sídla své tři potomky, aby určil svého nástupce a dědice? Rix se brání vlivu otce i domu, ale my tušíme, že si ho zlo najde. Po návratu do rodného domu začne odhalovat temná tajemství a rozkrývat minulost plnou šílenství, náhlých úmrtí a vražd. Hrůza čiší nejen z dávného rodového prokletí, ale i z tajuplné budovy vypínající se na ostrově uprostřed lesa, kde jako malý chlapec zažil něco příšerného.

Rix si potřebuje ujasnit, kdo je, musí vyřešit vztahy se sourozenci a s jejich partnery, ale především nesmí dovolit svému otci, aby nad ním získal moc. Upřímně řečeno, jeho příbuzní jsou velmi podivná partička. Většina z nich patří do blázince a Rix cítí, že i jeho se začíná zmocňovat cosi podivného. Dům Usherů ovlivňuje i své okolí a výrazně zasáhne i do života mladé novinářky, která se sem vydala kvůli článku. Atmosféra příběhu je hutná a temná a vám bude celou dobu běhat mráz po zádech. Robert R. McCammon chtěl vzdát poctu svému slavnějšímu předchůdci, ale skoro si myslím, že ho v mnohém překonal.

Prokletí rodu Usherů je skvělá ukázka hororu a doporučuji ho všem, kteří se rádi bojí. Kniha se bude líbit i těm, kdo rádi rozplétají intriky. Detektivní zápletky obohacují strašidelný příběh a je skvělé, že autor dodržel všechna pravidla žánru. Jako detektivkář je poctivý, a tak se nemusíte bát konce – nekonce. Všechno je tu logicky vysvětlené a s přimhouřenýma očima se dá tvrdit, že tohle všechno se mohlo stát. Tak si udělejte čas a zavítejte do světa vyšinutých jedinců. Ale raději počítejte s tím, že se občas přistihnete při tom, že začínáte pochybovat o svém vlastním rozumu. Robert R. McCammon totiž píše velmi sugestivně.