Recenze: Proč máma nadává

Děti zdivočely, dům vypadá jako po výbuchu a manžel nikdy není doma. Starší sestra a máti jako obvykle každého sekýrují a pětasedmdesátiletý otec si našel mladičkou manželku z Ruska. Mámu uklidňuje gin s tonikem, ale i tak cítí, že potřebuje změnu. Vyřeší její problémy nová práce?

Skotskou autorku Gill Sims proslavil její blog a facebooková stránka „Peter a Jane“. My jsme se s ní a její lehce šílenou rodinou seznámili díky knize Proč máma pije, kterou u nás vydalo nakladatelství Motto. Proč máma nadává je volné pokračování a vy se můžete těšit na ještě větší porci humoru a sarkasmu. Autorka nijak nepopírá, že obě knihy jsou inspirované jejím životem. Fakticky jde o autobiografie a nic na tom nezmění ani fakt, že hlavní hrdinka se v knize jmenuje Ellen.

Proč máma nadává má formu deníkového záznamu. Ellen si zapisuje a komentuje věci, které jí hnuly žlučí, a všichni moc dobře víme, že v soukromém deníčku si nikdo nebere servítky. Ostatně, Ellen ani není typ, který by si bral servítky. Je to ženská od rány a běda tomu, kdo ji naštve. My se s ní setkáváme ve chvíli, kdy si začíná uvědomovat, že její život potřebuje nové podněty. Peter a Jane zlobí jako nikdy a Simon je věčně v trapu. Vymlouvá se na pracovní cesty, ale Ellen ho podezírá, že si chodí do práce odpočinout.

Aby se předvedla jako vzorná matka, zúčastní se několika školních aktivit. Všechny dopadnou katastrofálně, což je možná způsobené tím, že Ellen nenávidí děti. Protože se nedokáže přetvařovat a není žádný pokrytec, každému s gustem sdělí, cože si o něm myslí. Lidé se jí spíše vyhýbají, a ona netuší proč. Aby se doma nezbláznila a nestala se alkoholičkou, rozhodne se vrátit do práce. Kdysi zbohatla na tom, že vymyslela mobilní aplikaci, a nyní věří, že jí bude svět ležet u nohou.

Jenomže Ellen si musí poradit s mnohem mladšími kolegy, nabručeným šéfem, a hlavně s všeobecným míněním, že zaměstnaná matka nikdy nezvládne svou práci tak dobře, jako svobodní kolegové. Proč máma nadává je humoristický román, který se ale dotýká i palčivých témat současnosti. Ellen se nebojí kritizovat svět sociálních sítí, pokrytectví střední třídy nebo neshody v manželství. Její glosy jsou cynické, drsné a vtipné. To, co prožívá v práci, už tak vtipné není.

Gill Sims ukazuje, jak to mají matky v dnešní době těžké. Musí být úspěšné v práci, musí se dokonale postarat o rodinu a o domácnost, a aby toho nebylo málo, musí vypadat jako modelky. Ellen jde jako obvykle proti proudu, věrná heslu, Komu se to nelíbí, ať mi … políbí. A propos, když jsme u těch vulgárních výrazů. Připravte se na to, že Ellen občas mluví ještě hůř než dlaždič. Její repliky by byly zábavné, nebýt toho, že si uvědomíte, že přesně to samé vypouštíte z pusy i vy.

Pokud jste matky a neustále se trápíte tím, zda děláte správné věci, díky téhle knížce zjistíte, že v tom nejste samy. Ellen je úplně stejná jako vy, což je velmi příjemné zjištění. Když to zvládla ona, my to přece zvládneme také. A možná dokonce lépe. Mámy starších potomků se budou škodolibě smát a vzpomínat na to, co kdysi prováděly ony. Knihu nedoporučuji pouze svobodným a bezdětným děvčatům. Protože by se mohlo lehce stát, že dobrovolně zůstanou svobodné a bezdětné už napořád.