Recenze: Posmrtná predace

V březnu vydalo nakladatelství Host další knihu mladého a nadějného básníka české fantastiky Viléma Koubka. Posmrtná predace se skví nálepkou noir a v našich končinách se tohle moc nevidí a o to víc je třeba tento žánr ocenit a podpořit. Tahle kniha není jen noir, není to jen příběh z jednoho zvláštního koutu reality, ale hlavně je to zábava.

Jméno autora si zapamatujte!

Vilém Koubek (*1988) momentálně pracuje jako redaktor časopisu 100+1 zahraniční zajímavost a ve volných chvílích recenzuje počítačové hry pro portál Games.cz. Miluje hudbu, rád vaří a má úchylku na mechanické klávesnice. Do literatury pronikl po boku Jany Kilianové prostřednictvím cynického stripového komiksu Korektor. Prozaický debut si odbyl roku 2018, kdy mu nakladatelství Host pomohlo vyvrhnout na světlo světa intelektuální splatterpunkovou řež Čepel entropie, o rok později překvapil knihou obdobného ražení s názvem Organická oprátka.

Osobnost a Odpočinek

Hrdinou tohoto příběhu je Vincent Krhavý, který věčně leží na dně lahve, má hluboko do kapsy a moc se s ničím neštve. I kvůli nedostatku peněz je ne zrovna dobrovolně nasazen na hledání jednoho člověka na místě jménem Odpočinek. Co se skrývá za tímto nevinným názvem? Jedná se o jakýsi stát ve státě, rezervace mileniálů, kteří díky pokroku v medicíně přestali umírat a jaksi se zakonzervovali právě na tomto místě. Nesmrtelní důchodci si tedy žijou ve své bublině, loví slevy, věří všelijakým hoaxům a brblají na vše, co se dá. Na jakou konspiraci Vincent přijde a kdo bude jeho spojencem a kdo nepřítelem?

Přívětivá tvář Koubka

Jelikož jsem četla Čepel entropie i Organickou oprátku, tak mohu srovnávat a tvrdím, že tady se autor tak moc nevyblbl svým specifickým slovníkem a poskytl tak čtenáři jen náznak svého tradičního vyjadřování. Tím neříkám, že by to bylo špatně nebo dobře, je to prostě jiné. Nic to nemění na faktu, že autor umí vytvořit zábavné hlášky, upadat do cynismu a má rád aliterace. Taky jsem byla zvědavá na to, jak se vypořádá s jiným žánrem, než vyhláskovaným a akcí nabitým splatterem, jak tomu u něj bylo v minulosti. Což o to, obskurní sympaťáky jako hlavní hrdiny, to napsat umí, ale mile mě překvapil jeho přechod od taktiky spálené země k propracované noir ve světě, který je tak trochu na hlavu a tak trochu připomíná ten náš. Pokud chcete podpořit českou fantastiku a přečíst si nevídanou noir s mnoha zábavnými prvky v ne zrovna tuctovém světě, pak je pro vás kniha Posmrtná predace jasnou volbou.

Hodnocení: 90 %

Autor: Iva Lutonská