Recenze: Podivné přátelství

Kamila odložila soudcovský talár a nastoupila k policii. Luboš je zkušený vyšetřovatel, který se stane jejím mentorem. Padne si tahle nesourodá dvojice do oka? Podaří se jim vyřešit několik vražd? Nebo se nechají semlít systémem?

Česká spisovatelka Iveta Svobodová (1965) vystudovala Literární akademii a dnes má na svém kontě několik knih. Podivné přátelství vydalo nakladatelství Šulc – Švarc a v knize najdete dvě novely. Podivný způsob i Falešné přátelství mají stejnou ústřední dvojici, která je v žánru české detektivky poněkud neobvyklá. Kamila vystudovala práva, stala se soudkyní, ale práce ji nenaplňovala tak, jak si představovala. Její starý učitel jí poradil, aby šla k policii, a ona ho ráda poslechla.

Luboš je postarší chlápek, který miluje svou ženu, dobré jídlo a přátelskou pohodu. O svých bližních si nedělá žádné iluze a díky jeho způsobům na vás z knihy dýchne kouzlo první republiky. Tihle dva se vzájemně špičkují, ale pravda je, že Kamila Luboše obdivuje a že on ji bere jako svou dceru. Podivný způsob je detektivka s prvky psychologického románu. Svobodová si dala záležet na charakteristikách a na vývoji svých postav. Proto máte pocit, že čtete psychologický nebo společenský román s detektivní zápletkou.

Hodně prostoru zde dostala Kamila a její soukromý život. Policie vyšetřuje podivné úmrtí bývalé manželky majitele reklamní agentury a téměř všichni jsou přesvědčení o tom, že šlo o vraždu v úzkém rodinném kruhu. Autorka nezapomíná na rodiny obětí ani podezřelých a její novela by vás strhla i v případě, že by zde vražda chyběla. Svobodová je totiž výborná vypravěčka a já ocenila i to, že má smysl pro romantiku a že když to jde, dopřeje svým postavám (alespoň některým) šťastný konec.

Falešné přátelství je temný thriller, který bych klidně označila za politický. K prvnímu zločinu dojde před revolucí, kdy autorka rozehrála drsné rodinné drama. O mnoho let později se případem začne zabývat Luboš s Kamilou, kteří se snaží odhalit pravdu. Tento příběh připomíná severské krimi a zároveň v něm nechybí zápletky ve stylu Agathy Christie. Hlavní hrdinové jsou o něco starší, vyzrálejší, ale čtenáře opět čeká nálož vtipných průpovídek a komických rodinných situací.

Oba příběhy mají mravní poselství a filozoficky naladění čtenáři budou mít o čem přemýšlet. Tohle totiž nejsou jen hádanky, kdo a proč vraždil, ale silné lidské příběhy o spravedlnosti, právu a trestu. V prvním příběhu se autorka soustředila na Kamilu, což ocení zejména ženské čtenářky. Druhý příběh je plnokrevný thriller se vším, co k němu patří. Umím si představit, že „Falešné přátelství“ někdo zfilmuje a film se stane kasovním trhákem. Svobodová využila některé věci související se změnou režimu a klobouk dolů za to, že se nebála ožehavých témat. Do ryze českého prostředí zasadila americký thriller a dopadlo to na výbornou.

Pokud máte rádi napínavé příběhy odehrávající se v důvěrně známých kulisách, nenechte si knihu Podivné přátelství uniknout. Knihu doporučuji i těm, které už nebaví otevřené konce nebo dvojznačnosti. Podivné přátelství vás přesvědčí o tom, že i detektivky můžou skončit dobře a že zlo nebývá potrestáno pouze v pohádkách. Kamilu a Luboše si oblíbíte, protože tihle dva jsou důkazem toho, že Hrdinové s velkým H se najdou i mezi námi.