Recenze: Pandemie

V oblíbené ptačí rezervaci z neznámého důvodu uhyne několik labutí. O pár hodin později dojde nedaleko Paříže k brutální vraždě a poblíž místa činu jsou nalezeny ostatky čtyř těl. Francií se šíří neznámý kmen chřipky a oblíbená dvojice detektivů Franck Sharko a Lucie Henebelleová pátrají po psychopatickém vrahovi. Tentokrát půjde o hodně, o záchranu celého lidstva.

Francouzský spisovatel Franck Thilliez (1973) vystudoval informatiku a dlouhá léta se pohyboval v oboru výpočetní techniky. Protože chtěl zároveň psát temné a strašidelné příběhy, pustil se do toho a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Celosvětovou slávu mu zajistila série se dvěma svéráznými vyšetřovateli. Franck Sharko a Lucie Henebelleová se nám v Pandemii představují již po sedmé a vy v knize najdete všechno to, díky čemu autorovy knihy tolik milujeme.

Ačkoliv to zpočátku vypadá jako katastrofický román o tom, jak hrstka statečných bojuje o přežití, nenechte se mýlit. Pandemie je plnokrevný thriller, při kterém vám bude běhat mráz po zádech. To, co se tu děje, není dílem náhody, ale součástí plánu někoho, kdo moc dobře ví, co dělá. Franck Thilliez dodržel všechna pravidla detektivního žánru. Závěr je logický a s přimhouřenýma očima i uvěřitelný. „Pandemie“ je oním typem příběhu, v němž ústřední dvojice detektivů pátrá po psychopatickém zabijákovi, který se ničeho neštítí.

Zároveň vám bude běhat mráz po zádech i kvůli kontextu aktuálních událostí. Thilliez Pandemii dopsal v roce 2014 a v doslovu se svěřuje s tím, že nečekal, že krátce po vydání zasáhne některé země smrtící ebola. Kniha je čistá fikce a umím si představit, že tehdy lidem některá hygienická opatření mohla připadat přitažená za vlasy. A ejhle, realita předčila fikci a my se ocitli v hororovém a šíleném světě autora, který miluje všechno vyšinuté a abnormální. Pandemie je drsná a Thilliez nešetří své postavy a nebude šetřit ani vás, své čtenáře. Něco je tu opravdu už na hraně a nechutné tak, že budete mít chuť knihu odložit.

Neodložíte ji ale z několika důvodů. Budete zvědaví, kam vás zavede hlavní detektivní linie, a také si vytvoříte závislost na jedné z vedlejších postav. Třebaže by dvojice vyšetřovatelů Sharko a Henebelleová s přehledem utáhla celý příběh, je tady někdo, kdo je dokáže totálně převálcovat. Nyní mluvím o jedné ze specialistek na epidemie. Amandina je atraktivní a cílevědomá žena, která se dobrovolně rozhodla podřídit svou práci i osobní život péči o manžela. Phong trpí vzácnou nemocí, a pokud by na něj zaútočily jakékoliv viry nebo bakterie, mělo by to katastrofální následky.

V tomhle ohledu je Pandemie dvěma knihami v jedné. Amandina se v jisté fázi setká s ústřední dvojicí vyšetřovatelů, ale autor jí dopřál tolik prostoru, že by to vydalo na samostatný román pro ženy. Tato linie příběhu je dojemnou oslavou lásky, která vypadá, že je odsouzená k záhubě. Franck Thilliez je profík, který nikdy neudělá to, co od něj čekáte. Jeho Pandemie vás bude překvapovat a šokovat od začátku až do konce a poskytne vám jedinečný čtenářský zážitek. A raději zapomeňte na to, že série fungují podle určitých schémat. Autor vás totiž dokáže překvapit i v tomto ohledu. Nic tu není takové, jak čekáte, ale o to víc vás příběh zasáhne.