Recenze: Oprávněná vražda

Také jste propadli kriminálním románům a po večerech sledujete české vyšetřovatele z různých oddělení, kteří pátrají po brutálních vrazích? Stanislav Češka beletristicky zpracovává skutečné případy a jeho hlavní hrdina, plukovník Jaroslav Motl, je šéfem brněnské mordparty. V nejnovějším případu bude pátrat po movitém majiteli autodílny.

Stanislav Češka (1955) je už ve světě detektivek pojmem, a to i přesto že se literaturou nikdy neživil. Vystudoval Vysoké učení technické a dlouhá léta pracoval jako softwarový specialista. První detektivku mu v roce 2010 vydalo brněnské nakladatelství Moba v zelené edici Původní česká detektivka. Ve Starožitné smrti se poprvé objevil soukromý detektiv Stanislav Berka, maník střižený po vzoru tvrďáků z americké drsné školy.

Poté, co Stanislav Berka znechuceně odešel ze svého prestižního postu, na jeho místo nastoupil plukovník Jaroslav Motl. Ten se stále objevuje v sérii brněnské mordparty a jeho případy jsou kriminální romány založené na podrobném vylíčení policejních postupů. Kromě detektivek ze současné doby píše Češka ještě sérii historických detektivek odehrávajících se na Velké Moravě. Aktuální kriminální román nese název Oprávněná vražda a my v něm budeme spolu s policisty pátrat po zmizelém majiteli autodílny.

Češka je neúprosný kritik, který ústy svých hrdinů poukazuje na řadu nešvarů v současné politice a nebojí se říct nahlas i značně nepopulární věci. Vždy je na straně policistů, a protože je velkým znalcem toho, jak to u policie funguje (někdy bohužel spíše nefunguje), jeho kritika je občas velmi surová. Češka ani jeho Motl si neberou servítky a ani jeden nehodlá idealizovat práci policie. Autor své příběhy konzultuje s kriminalisty, a díky tomu se dozvíte řadu detailů ohledně vyšetřování. Jeho romány působí velmi reálně a často v nich nechybí ani citace trestního zákoníku či poznámky vysvětlující nepříliš známé pojmy.

Místy vám kniha bude připomínat policejní protokol nebo učebnici kriminologie, ale to rozhodně neubere na čtivosti. Motl se v románu pouští do vyšetřování záhadného zmizení a nebude trvat dlouho, kdy se ze zmizení vyklube zákeřná vražda. Motl se svým týmem odhaluje relevantní skutečnosti a vy můžete dopodrobna sledovat mravenčí úsilí všech policistů. Protože jde o kriminální román, už v polovině bude jasné, kdo je pachatel. Kouzlo příběhu ale tkví v tom, že Motl musí vraha usvědčit, a ještě vysvětlit řadu nejasností spojených se zločinem.

Češka věrně přibližuje nelehkou práci vyšetřovatelů, kteří si mnohdy berou práci domů. Napětí je založené na shromažďování důkazů a díky špičkování mezi policisty se mnohokrát dobře pobavíte. Stanislav Češka i jeho Jaroslav Motl milují slovní hrátky, dvojznačnosti a inteligentní sarkastický humor. Stylově je Oprávněná vražda věrná žánru kriminálního románu, což znamená vytříbený jazyk, odborné výrazy a květnatá souvětí.

Oprávněná vražda je nebývale aktuální, protože o podobných případech se můžete dočíst každý den v novinách. Češka je citlivý vypravěč s porozuměním pro lidské slabosti, a pokud jste s ním ještě neměli čest, pak je nejvyšší čas to napravit. Jeho knihy jsou napsané kultivovaně a s důrazem na fakta. Jaroslav Motl se opět prokáže jako výborný vyšetřovatel, ale otázka je, zda to bude tentokrát stačit? Ono totiž nejde jen o totožnost vraha. Mnohem důležitější je přijít na to, jak ho dostat za mříže.