AKČNÍ CENA 156 KČ: oboustranné puzzle Tlapková patrola

Recenze: Odstřelovačky z II. světové války

V roce 1942 zemřelo na východní frontě několik milionů sovětských vojáků. Rudá armáda přišla s nápadem využít v bojích i mladé ženy. Během jednoho roku jich naverbovala téměř milion. Ačkoliv velitelé tvrdili, že ženy šly válčit dobrovolně, v mnoha případech byl opak pravdou.

Kniha Odstřelovačky z II. světové války je výsledkem mnohaletých výzkumů ruské historičky Ljubov Vinogradovové (1973). Ta se tematice druhé světové války začala věnovat v roce 1995, když pomáhala britskému historikovi Antonymu Beevorovi s výzkumem k jeho knize „Stalingrad: Osudové střetnutí 1942 – 1943“. Kniha byla přeložená do osmnácti jazyků a Vinogradovová se začala specializovat na sovětské a současné ruské dějiny. Knihu Odstřelovačky z II. světové války u nás vydalo nakladatelství Bookmedia.

Protože je Vinogradovová vědkyně a její kniha je na pomezí odborné a populárně naučné literatury, téma vyžadovalo důkladné, a především objektivní zpracování. Autorka trávila dlouhé hodiny v archivech, vyzpovídala pamětníky a navštívila místa, o která se zajímala. Když se dozvěděla nějakou informaci, raději si ji několikrát ověřila. Díky tomu zjistila, že ne všechno, co se traduje, musí být pravda. Ve výsledku není kniha Odstřelovačky z II. světové války žádnou oslavnou ódou na systém nebo statečnost ruských žen. Ba právě naopak.

Dokážu si představit, že některá tvrzení musela hnout žlučí všem vlastencům. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Stačí si přečíst už druhou kapitolu. Ta je věnovaná poručici Rudé armády Ljudmile Pavličenkové. Tato dáma se stala národní hrdinkou a nikdo nepochyboval o tom, že ve válce zastřelila téměř tři sta nacistů. Pavličenková dlouho žila ze své slávy a společně se svými kolegy navštěvovala řadu institucí a škol. Pokud po ní ale chtěli, aby předvedla své střelecké umění, pokaždé se na něco vymluvila. Veřejně střílela pouze jednou a tehdy to prý byla hotová katastrofa.

Ljubov Vinogradovová je zásadovou hledačkou pravdy, a tak vás možná překvapí svou brutální upřímností. Odstřelovačky v jejím podání nejsou žádné heroické postavy, které by se s chutí obětovaly pro dobro státu. Jsou to obyčejné ženy, které měly smůlu, že na ně padl los. Vedení Rudé armády mohlo tvrdit, že ženy vybírá spravedlivě, ale nikdy se nestalo, že by na frontu poslalo bohaté dcerušky významných průmyslníků nebo politiků. Některé ženy se možná nechaly oklamat propagandou nebo jim nic jiného nezbylo, ale velmi brzy měly poznat, jaké hrůzy se na frontě odehrávají. A to nejen kvůli nepřátelům. Odstřelovačky z II. světové války jsou knihou založenou na autentických svědectvích konkrétních žen – bojovnic.

Ljubov Vinogradovová s nimi vedla nekonečné dialogy, důkladně je vyzpovídala a pro jistotu si jejich vyprávění ověřila. Pokud něco nesedělo, nenechala to být, dokud nezjistila pravdu. Každá z žen byla úplně jiná a úplně jiná jsou i jejich válečná dobrodružství. Z někoho se stala hrdinka, někdo psychicky nevydržel neustálý tlak a našlo se i dost žen, které chtěly na válečná léta zapomenout. Máte-li rádi silné příběhy, rozhodně si knihu „Odstřelovačky z II. světové války“ nenechte ujít. Seznámíte se s osudy, jaké by nevymyslel ani scénárista, a nadto se dozvíte, jak to v roce 1942 fungovalo (nebo spíše tedy nefungovalo) v Rudé armádě.