Recenze: O čem nevíš

Pozdní léto na Gotlandu působí idylicky. Moře, slunce, lodě a všude známé tváře. Jenomže stačí chvíle, aby všechno bylo jinak. Začne to nešťastnou náhodou, pokračuje únosem a skončí několika vraždami. Anebo je to celé úplně jinak?

Švédská spisovatelka Anna Jansson (1958) se narodila ve Visby na ostrově Gotland. Pracovala jako zdravotní sestra a do světa literatury vstoupila v roce 1997. Píše romány pro děti i pro dospělé a čeští čtenáři už měli příležitost se seznámit s jejími chytrými a dojemnými romány pro ženy. V nich vystupovaly silné hrdinky, a i když ne všechno dopadlo dobře, příběhy se vám dostaly pod kůži. O čem nevíš je plnokrevná severská detektivka se vším, co k ní patří.

Knihu vydalo nakladatelství Motto, a pokud autorčinu tvorbu znáte, pak správně odhadnete, že půjde o příběh založený na vzájemných vztazích. Na své si přijdou milovníci komplikovaných zápletek ve stylu Agathy Christie, čtenáři krimi románů založených na vyšetřovacích postupech i milovníci thrillerů, při kterých vám běhá mráz po zádech. Ony vztahy jsou tady totiž dost patologické a pochroumané. O čem nevíš je důmyslně vystavěný příběh, který je originální i v době, kdy si člověk může říct, že severští autoři detektivek už vymysleli všechno, co se dalo.

O čem nevíš má atraktivní kulisy, hororovou atmosféru, ale především několik skvěle provázaných zápletek. Jansson si dala záležet na falešných stopách, a až do samého konce vás udrží v blahé nevědomosti. V blahé proto, že závěr je velmi drsný. Ostatně, brutalita a surovost čiší z celého textu a kniha potěší hlavně ty, kteří preferují detektivky, kde se nikdo s ničím nepáře. Celý příběh se odehrává na ostrově Gotland, kde zná každý každého a kde je na první pohled těžké udržet tajemství.

Přesto se to postavám podařilo a vy budete šokovaní tím, co kdo provedl. Příběh ve vás vyvolá pocit klaustrofobie, a protože se tu pátrá po zmizelé ženě, má blízko noirovým hororům, v nichž hrdinové bojují s časem. Hlavní hrdinkou je dvaatřicetiletá Sofi. Ta je odbornicí na těžbu ropy a my se s ní setkáváme ve chvíli, kdy zjistí, že čeká dítě se svým ženatým milencem. O čem nevíš je kniha plná aktuálních témat a vy se na Gotland a jeho obyvatele přestanete dívat naivníma očima. A nejspíš ztratíte iluze i o svých bližních.

O čem nevíš vyžaduje pevné nervy a silný žaludek. Autorka využila několik žánrových motivů a dovedla je až k extrému. To, co na počátku působí nevinně, se změní v čiré zlo, a zřejmě vám nemusím říkat, že tu nebude nouze o nechutnosti a obscénnosti. Příběh je hodně psychologický, jednotlivé charaktery jsou podrobně popsané a kniha nezapře, že ji napsala žena. A i když budete mít pocit, že nic nedává smysl, na konci zjistíte, že do sebe všechno zapadlo jako dílky skládačky. Máte-li rádi nervydrásající detektivky s promyšlenými zápletkami, rozhodně si tuto knihu nenechte ujít.