Recenze: Nůž (Jo Nesbø)

Harry Hole se probudil s příšernou kocovinou. Je celý od krve a vůbec si nevzpomíná, co se stalo. Brzy je nalezeno první tělo a Harrymu je jasné, že stojí před nejsložitějším případem své kariéry. Problémy na něj čekají v práci i v soukromí.

Máte-li rádi severské krimi, Harryho Holea a jeho duchovního otce netřeba představovat. Norský spisovatel Jo Nesbø (1960) vstoupil do světa literatury v roce 1997 a od té doby má na svém kontě řadu úspěšných titulů. To, co ho proslavilo po celém světě, je právě série s vrchním komisařem Harrym Holem. Nejnovější díl Nůž vydalo nakladatelství Kniha Zlín a rovnou vám řeknu, že vás čeká řada překvapení.

Přiznejme si, že Jo Nesbø je literární celebrita, k čemuž patří to, že čtenáři i literární kritici budou Nůž srovnávat s předešlými knihami. Zároveň si přiznejme, že po geniálních románech Policie a Žízeň by byl téměř zázrak přijít s něčím, co by obě knihy překonalo. Nesbo na to tedy šel jinak. Nůž není lepší, ani horší. On je totiž úplně jiný. V příběhu se všechno točí kolem Harryho a on se ocitne ve všech myslitelných rolích, jaké si umíte představit.

Samozřejmě, že stále těží se své bývalé slávy geniálního vyšetřovatele, ale Nůž ho ukáže především jako člověka. Člověka se vším, co k tomu patří. Harry nás bude oslňovat svými dedukcemi a coby detektiv nám to všem natře, ale všechno, co udělá jako policista, se ho dotkne jako soukromé osoby. Na počátku každé detektivky stojí vražda a zřejmě se nedopustím žádného prohřešku, když prozradím, že zemřel někdo, koho Harry důvěrně zná.

Co se týče postav, kterými je HH obklopený, Nesbø se nemohl vyhnout některým klišé. Pokud máte v žánru načteno, je pravděpodobné, že uhodnete, jaký úděl koho čeká. Možná že i odhalíte pár stop, ale nijak vás to nepřipraví o zážitek z četby. Pitvat Nůž a řešit jeho obsah je holý nesmysl, protože všechno tady souvisí se vším, všechno je důležité a vy se vlastně až na konci dozvíte, proč tomu tak je.

Během čtení vás budou napadat šílenosti, podezřelí budou všichni, a zároveň nikdo. A také je docela možné, že si už od začátku budete říkat: Proč mi tohle říká? Tempo se vám možná bude zdát pomalé, Harry zbytečně upovídaný a detaily nedůležité. Jenomže přesně tohle Nesbø  chtěl. Snad v každé kapitole jsou poschovávaná vodítka k řešení a často jsou ukrytá mezi věcmi, které budete v textu považovat za nadbytečné.

Kromě hlavní dějové linie je tu řada případů z minulosti, které se týkají různých prohřešků. Pokud vás napadne, že Nesbø vypadl z formy a zbytečně se rýpe v minulosti, jste na nejlepší cestě udělat ze sebe hlupáky. Na konci do sebe všechno zapadne jako dílky skládačky a vy si s uctivým úžasem uvědomíte, jaké podružnosti byly významné. Závěr příběhu je naprosto fenomenální. Osud Harryho ponechme stranou, protože jde o sérii, a tak se jisté věci přímo nabízejí.

To, co vás bude šokovat, je identita vraha. A také to, jakým způsobem se uzavřou osudy některých aktérů. V románu Nůž Harry prokáže, co v něm je, a vy si uvědomíte, že až tady jste ho konečně pochopili. S něčím patrně nebudete souhlasit, protože s morálkou je někdy na štíru, ale to mu nebrání v tom, aby se bil za slabší. Někdy možná udělá něco z vypočítavosti nebo pomstychtivosti, ale vy ho za to budete milovat. Vždyť to přece tak hezky zdůvodní spravedlností. A víte, co je paradoxní? Až Nůž dočtete, řeknete si, že chcete být jako Harry Hole.