Recenze: Nový začátek

Noru Roberts známe především jako autorku zamilovaných příběhů. Jak by to vypadalo, kdyby se rozhodla napsat katastrofický román s prvky nadpřirozena? Román, v němž celý svět zachvátila pandemie smrtícího viru? Román, který nápadně připomíná to, k čemu došlo doopravdy?

Nora Roberts je jedním z pseudonymů Američanky Eleanor Marie Robertson. Ta se narodila v roce 1950 a nic v jejím dětství ani mládí nenasvědčovalo tomu, že z ní bude jedna z nejslavnějších spisovatelek dvacátého a jednadvacátého století. Eleanor chodila do katolické školy a později žila s rodinou poklidným životem na malé farmě. Příběhy začala psát v roce 1979, když ji sněhová bouře uvěznila s dětmi v domě. První kniha vyšla v roce 1981, a ačkoliv nebyla nijak úspěšná, od té doby její hvězda stále stoupá strmě vzhůru.

U nás ji známe jako autorku romancí a thrillerů, ve kterých se prolíná napínavá detektivka s romantickým příběhem. Láska tu vždy hraje prim a její příběhy mají lehce pohádkový nádech. Tvorbu Nory Roberts zná bez přehánění celý svět, zejména tedy něžnější pohlaví. Mužští čtenáři více ocení její sérii detektivek z budoucnosti, kterou píše pod pseudonymem J. D. Robb. Autorka má na svém kontě přes 200 titulů a dnes patří mezi nejplodnější a zároveň nejprodávanější spisovatele. Jejích knih se už prodalo přes 300 milionů výtisků a chválu na ně pějí věrné čtenářky i literární vědci.

Zajímavostí je i to, že se každou minutu prodá ve světě sedmadvacet jejích knih. Román Nový začátek vyšel v minulém roce v edici Klokan v nakladatelství Alpress. Jde o katastrofický román s prvky nadpřirozena, který nápadně připomíná to, co se děje nyní. Nora Roberts knihu napsala v roce 2017. Tedy v době, kdy ji čtenáři mohli považovat za příběh podobný těm, jaké si z prstu cucají šílení američtí filmaři. Svět, jak ho známe, zachvátí pandemie smrtícího viru. Sledujeme, odkud se vzal a jak se šíří. Roberts použila objektivní, věcný a téměř až reportážní styl, což přispělo k tomu, že vám bude běhat mráz po zádech. To se vystupňuje, když začnete příběh porovnávat s naší současnou situací v České republice.

Hlavních hrdinů je tady několik a všichni dostali víceméně podobný prostor. Jde o různé lidi, kteří se neznají a nikdy o sobě neslyšeli. Spojuje je to, že jsou imunní vůči viru, což se rovná téměř zázraku. Nakažení umírají během několika hodin a během několika týdnů zemřou dvě miliardy lidí. Hlavní hrdinové se rekrutují z lékařských oborů, najdeme mezi nimi i těhotnou ženu a neohroženou novinářku. Kromě nich tu vystupuje ještě dvojice, která provozuje bílou magii. Nový začátek je thriller a zároveň fantasy. Ti, kteří přežili virus, se vydávají do bezpečí a během cesty musí čelit nástrahám nepřátel s nadpřirozenými schopnostmi.

A protože jde o Noru Roberts, nenechala si ujít příležitost, aby do příběhu zakomponovala i romantickou zápletku. Některé pasáže vás dojmou k slzám, jiné vás pobaví, ale převažující emocí bude strach. Strach z toho, co by mohlo být, kdyby se věci zvrtly nesprávným způsobem. Nový začátek je čtivý a napínavý dobrodružný román pro čtenáře všech věkových kategorií. Ocení jej muži i ženy a všichni se shodneme na tom, že je až děsivé, jak moc je aktuální. Nový začátek je čistokrevná fikce, přesto v knize najdete několik poselství a věčných pravd. Kniha zachytila odvěký boj dobra se zlem, ale zároveň je to příběh, v němž se může stát hrdinou každý z nás.