Recenze: Nestoudná zvědavost

Beatrice je šestadvacetiletá stará panna a z pohledu tehdejší doby je tím pádem naprosto odepsaná. Vypadá průměrně, věno má spíše skromné, a navíc je neuvěřitelně drzá. Jestli někým opovrhuje, je to atraktivní vévoda z Kesgravu. Jenomže co dělat, když se společně ocitnou na místě činu?

Americká spisovatelka Lynn Messina má na svém kontě přes dvě desítky knih. Její literární prvotina byla přeložena do šestnácti jazyků a mezi čtenáři a literárními kritiky si získala oblibu díky sérii detektivních příběhů, v nichž se objevuje prostořeká Beatrice. Příběhy jsou zasazeny do regentské éry staré Anglie a jde o vtipné romány, kde se prolíná detektivka a romantika. Messina je dnes autorkou z povolání a zároveň se věnuje žurnalistice. Kniha Nestoudná zvědavost vyšla v nakladatelství Kontrast.

Nestoudná zvědavost je příjemné oddechové čtení, které ocení zejména ženské čtenářky. Důvodem je svérázná hlavní hrdinka a problémy, kterými se zabývá. Ale pozor, kniha je skvělou parodií na vážně míněné historické romány a vy se u ní budete především dobře bavit. Beatrice v pěti letech osiřela a s ironií sobě vlastní komentuje dětství a dospívání v rodině zámožné tety. Dnes je jí šestadvacet let, což znamená, že je naprosto odepsaná. Okolí ji považuje za starou pannu a jediná budoucnost, která ji čeká, je péče o budoucí neteře a synovce.

Beatrice miluje dobré příběhy a detektivní záhady. Kdyby záleželo na ní, žila by v malém domku obklopená knihami. Příbuzné a jejich přátele příliš nemusí, a když má strávit večer ve společnosti, vyloženě trpí. To nejhorší, co se jí mohlo přihodit, je setkání s vévodou z Kesgravu. Tenhle týpek má sebevědomí na rozdávání a ona by po něm nejraději házela všechny chody opulentní večeře. Vévoda musí mít pokaždé pravdu, ale co je ještě horší, on ji doopravdy má. Beatrice popichuje, opravuje a ona je alergická na jeho nadutost.

Protože jsme v knize, tušíme, kam se tahle dějová linka bude ubírat. Jenomže jde o sérii, proto se vůbec neodvažuji odhadnout, kdy si ti dva přiznají, že se ve skutečnosti přitahují. Jiskří to mezi nimi už od chvíle, kdy se v noci setkají nad mrtvým tělem. Vzájemně se podezírají z vraždy, ale nakonec se rozhodnou spolupracovat. Detektivní vyšetřování v prudérní Anglii však vypadá jinak, než jsme zvyklí. Už vlastně jen proto, že kdyby je někdo viděl pohromadě, okamžitě by byli kompromitováni. Oba si z toho ale dělají legraci a je fajn, že autorka dokáže shodit i vážnou situaci.

Tahle detektivka je především obrovská legrace. Lynn Messina si dokáže udělat legraci ze všeho a nic jí není svaté. Její postavy a postavičky jsou naprosto kouzelné, a jestli si z něčeho dokáže udělat srandu, pak jsou to nadutci a nechutně sebevědomé dámy. Nestoudná zvědavost je jako detektivka fair play, ale myslím, že se spíše zaměříte na společenský rozměr a na špičkování hlavních hrdinů. Nestoudná zvědavost je neotřelá stejně jako dvojice amatérských vyšetřovatelů a já se už nemůžu dočkat jejich dalšího společného dobrodružství.