Recenze: Nefritové město

Nefritové město z pera kanadsko-asijské autorky získalo v zahraničí nemalé ohlasy a dokonce za něj autorka získala ocenění World fantasy award. Není divu, že v zahraničí byla tato trilogie již ukončena a pevně věřím, že my se také dočkáme překladů druhého i samotného závěrečného dílu.

Fonda Lee se věnuje bojovým uměním, v nichž dokonce drží černý pás a tento prvek zařadila i do své tvorby. Nefritové město čtenářům představuje klanové rozepře, boje a úsilí ovládnout území a především zdroje samotného nefritu, který je pro všechny naprosto klíčový. Tento nerost jim totiž propůjčuje nadpřirozené schopnosti a není tedy divu, že mají mnohdy až nezměrnou sílu k boji. Krutosti a potyčky konkurečních klanů zde doslova čekají na každém rohu a o akční momenty zde není nouze.

Autorka napsala a stvořila velice zdařilý a propracovaný fantasy příběh, který by mohl zaujmout širší publikum čtenářů a milovníků příběhů plných akce, bojů a války mezi dvěma největšími klany. Vytvořila zde zcela novou společnost založenou na tradicích a jiných hodnotách života, ale ne všichni jsou zde tak spokojení, jak by se mohlo zdát. Čtenářům je v příběhu umožněno vidět postavy nečernobílé s jejich chybami i pocity. Nejedná se tedy jen o kruté válečníky, ale jedince, kteří mají svá trápení s láskou, vlastním životem i rodinou. Pocity zrady, selhání, ztráty sama sebe, vyrovnávání se s pocity méněcennosti, ale i náhled do odlišné sexuální orientace a hledání sama sebe. To je jen zlomek významných témat, se kterými se musí hlavní protagonisté vyrovnávat a Fonda Lee tak vytvořila fantasy příběh, který díky tomu působí velice reálně. Bohužel osobní životy hlavních protagonistů jsou mnohdy upozaděny politikou, plány a intrikami. Množství klanů a postav příběh místy komplikovalo, ale je nutno přičíst k dobru zahrnutí mapy ostrova i celého území do předsádky knihy.

Prolínání moderní doby a brutality klanů, kde jde o život každý den, to je Nefritové město a já vám jej vřele doporučuji!

Autor: Petra Krtková