Recenze: Nebuďte za ha*zla

Chováte se vždycky tak, aby vás okolí považovalo za slušňáka? Chybí vám zdravé sebevědomí a radši ustoupíte, než abyste hájili své zájmy? Máte nepříjemný pocit, že s vámi ostatní manipulují? Pokud to chcete změnit, přečtěte si tuto knihu plnou užitečných rad a tipů.

Populárně naučná publikace Nebuďte za ha*zla s podtitulem Zůstaňte v klidu, ať se rozčilují jiní, je další poučnou a zároveň zábavnou příručkou z nakladatelství Via. Autorkou knihy je německá spisovatelka a zároveň koučka Anja Niekerken. Anja je hrdá na svůj hamburský původ, což vám bude jasné hned, jakmile dojde na různé příklady z praxe nebo „historky z natáčení“. Anja působí sympatickým dojmem, nebojí si udělat legraci sama ze sebe a dokáže se poučit ze svých chyb.

Kniha Nebuďte za ha*zla vychází z bohatých zkušeností z jejích přednášek a seminářů pro šéfy a zaměstnance velkých i malých podniků. Co se týče přístupu k tématu, může být název knihy poněkud zavádějící. Anja si rozhodně nelibuje ve vulgaritách a za všech okolností zůstává dámou na úrovni. Je sečtělá, vzdělaná a v oblasti pedagogiky a psychologie se orientuje jako málokdo. „Nebuďte za ha.zla“ je na pomezí odborné a populárně naučné literatury a umím si představit, že ji nějaký osvícený učitel bude používat místo učebnice.

Anja Niekerken vychází z všemožných výzkumů. Témata pečlivě prozkoumala, a když něco tvrdí, pak víte, že je to pravda. Pokud jde o domněnky, přizná to a nechá na vás, abyste se zařídili podle svého. Celá kniha se točí kolem morálky a chování. Kdybych měla obsah shrnout do jedné věty, pak je to kniha o tom, jak se chovat, abychom zůstali sví a nemuseli se před nikým ponižovat. Autorka razí heslo, že lidé jsou stejně jako zvířata a malé děti od přírody hraví a laskaví. To, co nás zkazilo, je civilizace a mínění ostatních. Reagujeme na jiné lidi a mnohdy se chováme tak, že popíráme vlastní podstatu.

Text je rozdělen do čtrnácti přehledných tematických kapitol od důstojnosti přes získávání respektu až po budování vlastního zdravého sebevědomí. Každá kapitola se napřed zabývá nešvary, kterých se v dané oblasti dopouštíme, probírá nástrahy, jejichž oběťmi se stáváme, a popisuje, co můžeme dělat, abychom mohli důstojně koexistovat s ostatními lidmi. Anja Niekerken rozebírá jednotlivé situace, které je třeba zvládnout, abychom se zachovali správně jak ve svých vlastních očích, tak i v očích okolí.

Protože si uvědomuje, že pojmy „mravnost“ nebo „etika“ si lidé vysvětlují různě, snaží se najít výstižnou definici. Všechno vám srozumitelně vysvětlí a popíše, jak můžeme různé pojmy chápat. Rozhodně to není dogmatička, která by vás chtěla převychovat. Je to milá a vtipná rádkyně, která přináší spoustu rad. Zda se jimi budete řídit, nechává na vás. Když ale zjistíte, jak vyrovnaná a pravděpodobně i oblíbená je ona sama, stane se pro vás velkou inspirací a vy její knihu zhltnete na jeden zátah. Anja ví, o čem mluví, a vy se díky ní stanete o kapánek lepším člověkem.