Recenze: Nasterea (Faja, Naslouchač)

Nasterea byla dlouho očekávaným titulem, jehož vydání bylo k zoufalství čtenářů několikrát oddáleno. Konečně však nadchází datum, kdy se každý fanoušek Naslouchače může ponořit do svého oblíbeného, leč krutého dystopického světa a epického dobrodružství, aby spolu s Ilan objevoval pradávné poselství. První tři díly zamýšlené pentalogie vyšly u nakladatelství Host a spisovatelka Petra Stehlíková si dala natolik záležet nejen na promyšlenosti a propracovanosti svého světa, ale také stylu psaní, že v mnohém zahanbí i zahraniční opěvovaná díla.

NASTEREA

Styl psaní v ich-formě je vám již dobře známý a přesto se v něm nachází více myšlenkových pochodů či rozborů a popisů. Kniha je také o něco delší než předešlé. Díky vypravování na úrovni, které obsahuje podmanivé texty, emoce i drama, si vše snadno představíte a čtení se tak stává doslova závislostí. Mnozí touží po objevení tajemství, která se v příběhu skrývají, ale také nejspíš přejete nejen sklenařům, ale i lidem v nížinách klid a mír.

Nepřekvapí, když vás prolog šokuje krátkou scénou, a hned v první kapitole se vrací na závěr Faji. Ilan se tedy objevuje u zásadní hranice, oddělující svět nastereí a obyvatel Duvalského pohoří, rozšiřuje se tím tak svět, který jsme s hrdinkou doposud znali. Petra Stehlíková nám představuje opět něco nového a netušeného. Druhý díl skončil opravdu dramaticky, natolik, že si mnozí z nás nedovedli představit, co se vlastně bude dít a nyní, když to máme před sebou, jen lapáme po dechu. První část je ve stylu psycho-hororu. Plná emocí, tmy a děsů. Citlivějším čtenářům budou z bezútěšného prostředí a hrůz nejspíš vstávat vlasy na hlavě a budou doufat, že spisovatelka už využila veškerých hororových prvků a nadále už bude jen drama a dobrodružství. Mezi tím se před námi odehrává nejedno odhalení, přemýšlení nad hádankou a otázkami, jenž vyvstaly už v předešlých dílech. Mozaika sklenařské legendy je zas o pár dílků bohatší, jenže to stále není dost. Zda se autorce podařilo promyslet něco tak jedinečného a neotřelého nebo na sebe upletla bič, však budeme schopni odhadnout až v příštích dílech. Ke všemu se na vás chystá také drama... Opravdu silné drama, které zahýbá celým příběhem a pozmění dokonce i atraktivní bojovníky.

Všichni víme, že milovaná i nenáviděná Pětadvacítka má svá tajemství. Nepředpokládám, že se dozvídáme všechna. Autorka má vše tak promyšleno, že když už si myslíte, že víte vše, vyjeví se z textu další taj, o kterém jste neměli ani ponětí. I přesto všechno vše vyznívá reálně v souladu s příběhem, nic není nadbytečně šokující nebo nevhodné, takže čtenář skutečně lape po dechu nad skutečnostmi, které by vás mnohých případech ani nenapadly! Kolik es v rukávu ještě může Petra Stehlíková skrývat? Má svůj svět promyšlený a propracovaný, že ani náročnější čtenář nedokáže předpovědět, co se bude dít a nenachází nic, co by nenavazovalo či nesouhlasilo. Jen další důkaz kvalitní četby, která na vás čeká.

Nasterea je již třetí díl skládačky, která dohromady nejspíš vytvoří něco unikátního a obdivuhodného. Prozatím nás čeká jen ohromení nad fantazií, kterou autorka oplývá, a světem, jenž tak pracně vytvořila. Můžeme společně hádat, ale odpovědi na otázky se nám v tomto románu samozřejmě nezodpoví, přesto to byl neuvěřitelný zážitek, který si žádný fanoušek Naslouchače nesmí nechat ujít!

FAJA

Po zářném Naslouchači, který doslova uhranul čtenáře a čtenářky české literární scény, přichází na řadu neméně atraktivní Faja! Kdysi takřka neznámá spisovatelka Petra Stehlíková vydala u nakladatelství Host sérii, která nyní trhá rekordy v kladném hodnocení. Jsme pohlcení, jsme nadšení a chceme víc!

Zatímco Naslouchač začínal v Amárii v roce 2346, tak Fajův prolog se odehrává v Olymposu, hlavním městě Evropské aliance. Ilan si jako vždy našla cestu, aby odhalila něco nového. Je to šikovná a zvídavá dívka, která má nové tajemství a ještě jich během nového dobrodružství přibude. Nejpodstatnější se možná ukrývá pod heslem Jeho jméno vládne. A nebojte, pevně se dotýká i předešlého děje. Knihy na sebe navazují a jsou úžasně promyšlené.

Zatímco Naslouchač nabízel dobrodružství středověké, tak Faja ukazuje druhou stranu života. Ilan se dostala do nížin, kde vládne moderna, někdy zacházející až k sci-fi prvkům. Nijak to nenarušuje pečlivě vytvořenou atmosféru. Sice je to v nížinách jiné, ale pořád vás provází sklenař a chrabrá Pětadvacítka. Města jsou pojmenována ve stylu mytologie, což je novinka. Ubývá i záměrných cizích slov, ale objevují se naopak neznámé předměty či přímo úkazy.

Stejně jako v předešlém i budoucím dílu je koncept rozdělený na prolog, objevnou vsuvku cca sto až sto padesáti stran a pak děj navazuje tam, kam vás úvodní pasáž nalákala. Je to opravdu šikovné, jelikož už tušíte, že první třetina knihy je sice čtivá a dynamická, ale nikoliv akční. Spíš se čtenář dozvídá podstatné informace, menší rozhřešení, týkající se otázek z předchozího dílu. Jenže vystávají nové otazníky a s nimi atmosféra houstne, zvyšuje se napětí a námět sahá zas o kus dál. Autorka rozšiřuje a napíná hranice až k prasknutí, ale nikdy je nepřekročí něčím nevhodným.

Faja tedy navazuje na dobu, kdy v prvním díle Ilan prochází skárou. (Což je vtipné, jelikož i v závěru knihy hrdinka něčím prochází, takže se vždy jedná o nějakou hranici, která nás vede hlouběji až k samotnému jádru.) Dovídáme se, jak se potýká se světem v nížinách, který je o tolik civilizovanější a modernější než středověké Duvalské pohoří. Návrat do sklenářského světa je daný, znovu něco propuká a stejně jako v předešlém prvním díle, ani tentokrát nezůstanete ušetření dramatických zvratů a několika hororových scén, propínajících se klidně na celou kapitolu i víc. Jestli nemáte pro strach uděláno, tak na vás pěkně zapůsobí - především, jsou-li inspirovány (ne)slavnou Ďatlovovou výpravou...

Pokračování nelze číst bez prvního dílu. Všechny tři romány na sebe pevně a promyšleně navazují.

Svět, který Petra Stehlíková uchopila, je tak silně propracovaný, že nadchne náročnější čtenáře a stane se výzvou pro ty nenáročné. Já celou sérii doporučuju všem, kdo tíhne k fantasy či dystopiím. Tento skvost, sahající dál než kdejaké zahraniční publikace, si rozhodně nesmíte nechat ujít.

NASLOUCHAČ

Petra Stehlíková se stala známou ikonou fantasy na české literární scéně především díky sérii Naslouchač. Do té doby, ač měla několik knih, se o ní mnoho nevědělo. Její trilogie Susan Smithová ve stylu young adult fantasy začala vycházet v roce 2012 u nakladatelství Repronis v malém formátu a je zázrak knihy někde zakoupit. Na mě se štěstí usmálo, takže je doma mám, ale ještě jsem nečetla. U stejného nakladatelství vyšla také tajemná dilogie Eriel. U nakladatelství Nová Forma jste si mohli zakoupit samizdatem vytvořený komediálně romantický román Sněhurka jablka nebaští, který já osobně vidím jako velmi zdařilý zábavný počin pro chvíle klidu a pohody.

Ale vraťme se k sérii, která autorku proslavila nejvíce a nás čtenáře zaujala natolik, že jsme netrpělivě očekávali vydání třetího dílu Nasterea! Pokud sledujete FB stránky spisovatelky tak víte, že delší prodleva nebyla jen kvůli závažné celosvětové situaci, ale také proto, že se sama Petra Stehlíková potýkala s technickými problémy. Doufali jsme, že to kvůli nám autorka nevzdá, protože jsou dokonce tací čtenáři (a já znám jednu dokonce osobně), kteří Naslouchače i Faju četli již pětkrát od doby vydání!

Pětihvězdičkový Naslouchač vydalo v roce 2016 nakladatelství Host a přiznám se, že jsem ho četla kdysi na jeden zátah přes víkend, a hned jsem zhltla také druhý díl. Natolik mě dílo, které vlastně ani nepatří do běžného žánru, jež čtu, pohltilo. Proto se nenechte odradit, svět Naslouchače má vážně sílu získat si i ty, kteří by to do sebe nikdy neřekli!

Vypravování v ich-formě má skvělou úroveň i pro náročnější čtenáře. Je to na pomezí epického fantasy a dystopie, takže obsahuje všechny podstatné prvky, ale i je tomu přizpůsoben právě i styl psaní. Ten je už od prvních stránek chytlavý a snadno vás vtáhne do nepříliš atraktivního a poměrně drsného světa sklenařů.

Dívka, která se musí vydávat za chlapce, aby nebyla odvedena do nor a nesloužila jako lehká děva, se narodila čistá. Tedy bez jakékoliv deformace, což je u lidí z ghetta skoro jako zázrak. Ilan pochází prakticky z otroctví, jelikož ve světě, který autorka vytvořila, jsou lidé, kteří mají takřka všechno a lidé, kteří nemají skoro nic...

Prolog nás zavádí do roku 2346, do prvního sklenářského města, zvaného Amárie. Malá Ilan spolu s kamarádkou nahlíží do oken šlechtického salonu, kam má každou chvíli přijít pětadvacítka. Tedy pětadvacet obdivovaných bojovníků, kteří jsou pro všechny velmi důležití. O důvodech vám poví sám sklenářský mistr, ale na to si ještě musíte počkat. Po prologu následuje čtvrtina knihy, která je spíše seznamovací a pravé dobrodružství započne až ve chvíli, kdy se napojíte na děj, na nějž vás připravila právě úvodní pasáž. Je pravda, že začátek je více informativní a než se něco začne dít, trvá to nějakou dobu. Nejedná se však o nic nudného, ba naopak autorka svůj svět velmi šikovně představuje, poukazuje na jeho odlišnosti, na jeho ryzí propracovanost a okouzlení sklenitem, což je ve výsledku neobyčejný kámen. S nadhledem líčí životy těch, kteří neměli štěstí... Dozvídáte se tak mnohá fakta o sklenářích, o jejich původu, o tom, co vlastně znamená být naslouchač... No, zkrátka dozvíte se toho opravdu hodně a dokonce už se k vám dostane i zmínka o Nasteree, stejně tak zní i název třetího dílu.

Samotné dobrodružství nás čeká až později. To, když se Ilan vydá na dlouhou cestu za poznáním a čeká ji život, o kterém se jí nikdy ani nesnilo. Tolik se toho mladá dívenka musí naučit a před všemi musí tajit, že vlastně není tím, za koho se vydává... To nebude lehké, když ji většina probodává nenávistnými pohledy či se jí štítí a nejraději by z ní páchnoucí mantii servali.

Co je na knize zřejmě nejpůsobivější? Že fantasy má reálné základy. Autorka se rozhodla pro umístění děje k pohoří Ural. I sklenáři mají svou zem, ze které pochází a stejně tak i slova, jenž ozvláštňují celý příběh. V závěru knihy je slovník, nemusíte se obávat, ale přesto autorka skoro každé neznámé slovo vysvětluje. Nejsou to žádné výmysly. Bystřejší čtenář může odhalit, z jakého jazyka Petra Stehlíková své výrazy čerpala. Však nápověda je k dispozici ve faktickém začátku. Ke všemu se spisovatelka, co se týče hororových vizí, nechala zlákat Ďatlovovou výpravou v ruském pohoří Ural, Cholat Sjachyl, což znamená Mrtvá hora. S tím vším se při čtení setkáte, ale knižní inspirace sahá mnohem dál!

Dynamické čtení v závěru uzavírá jednu etapu Ilanina života. Mezi tím si čtenář spolu s mladou dívkou projde mnoha dramaty, odstrkováním, urážkami a dovídá se nové a nové informace, které svět sklenaře rozšiřují, ale také prožívá silné mezilidské vztahy. Jestli máte v oblibě hororové prvky, tak dvě scény jsou natolik silné, že snadno mohou spadat do hororového žánru a znepokojit či přímo vyděsit.

Naslouchač je kniha, která si získala sympatie mnoha čtenářů i čtenářek. Kvalitní dílo si může užít kdokoliv! Já nejsem čtenářka tohoto žánru, nikdy bych neřekla, že se mi bude titul líbit, jelikož dávám přednost románům alespoň se špetkou romantiky. V tomto případě epické dobrodružství nic takového nenabízí a beztak se pro mě stalo neskutečně návykovým. Naslouchače si mimo malých dětí zřejmě užije klidně celá rodina.

Autor: Chensie Ips