Recenze: Nad propastí byla tma

Jónas Ebeneser se dosud považoval za spokojeného člověka. Možná ne šťastného, ale rozhodně byl vyrovnaný a vážil si toho, co má. Co se tedy stalo, že začal uvažovat o sebevraždě? Bude se utápět v sebelítosti, nebo najde sílu jít dál?

Islandská spisovatelka Audur Ava Ólafsdóttir (1958) vystudovala v Paříži dějiny umění a poté začala pracovat jako kurátorka. Kromě odborných statí souvisejících s její prací začala psát i knihy pro dospělé čtenáře. Debutovala v roce 1998 románem Vyvýšená země. Ólafsdóttir si vybudovala osobitý a lehce rozpoznatelný styl, o čemž se mohli přesvědčit i čeští čtenáři. Filozoficky laděný román Nad propastí byla tma vydalo nakladatelství Plus a vy v něm najdete všechno, co je pro autorku typické.

Ólafsdóttir navázala na tradici magického realismu. Její knihy jsou oslavou obyčejného života i obyčejného člověčenství. Román Nad propastí byla tma je unikátní v tom, že si vystačil pouze s tím, co je skutečné. Nenajdete tu žádnou mystiku, a i když hlavní hrdina hodně přemýšlí a filozofuje, ani na chvíli ho nenapadne zabývat se věcmi mezi nebem a zemí. Jeho příběh je zemitý stejně jako on sám. Jónas stojí nohama pevně na zemi, váží si tradičních hodnot a dokáže ocenit i to, co ostatní považují za podružnosti a nicotnosti.

Ve své podstatě jde o poctivce a milého člověka, který nikdy netoužil po majetku nebo kariéře. Ačkoliv nedostudoval vysokou školu, jeho vyprávění je prošpikované citáty klasiků, ať už jde o spisovatele, hudebníky nebo filozofy. Tenhle chlápek je sečtělý a za jeho vědomosti by se nemusel stydět leckterý vysokoškolský profesor. Přesto stále zůstává příjemně obyčejný a jeho starosti nám budou blízké. Jónas se špičkuje se svojí starou maminkou, ale z každého jeho slova cítíte nekonečnou lásku a úctu.

Podobně na tom byl i se svojí dcerou. Ta už dospěla, věnuje se práci, která ji naplňuje, a Jónas by mohl být pyšným otcem. Jenomže to by se nesměl dozvědět, že není dceřiným biologickým otcem. Protože je náš hrdina slušný a citlivý člověk, nedokáže se postavit realitě čelem. Upadá do deprese a je pevně rozhodnutý spáchat sebevraždu. My se s ním setkáváme ve chvíli, kdy vymýšlí způsoby, jak ji provést.

Ano, jde o pochmurné téma, ale autorka ho dokázala zpracovat téměř až poeticky. Nad propastí byla tma je hluboký a duchaplný příběh plný laskavého humoru. Kniha působí jako balzám na duši, i když se setkáte s řadou tragédií. Jónas se totiž rozhodne odcestovat do země zničené válkou, kde má šanci, že zemře rukou vojáků. Protože jsme v románu, zřejmě tušíte, že nic nepůjde podle plánů. Náš hrdina se ubytuje v hotýlku, který vede sourozenecká dvojice. Oba mladí lidé si prošli peklem a Jónas začíná přehodnocovat své postoje. Tváří v tvář skutečným útrapám si uvědomuje, že jeho problémy byly pošetilé. Díky podpoře svých blízkých zjišťuje, co je v životě důležité a na čem až tak moc nezáleží.

Nad propastí byla tma je křehký příběh o radosti i naději. Přese všechno je knížka optimistická a pohladí vás po duši. Jónas Ebeneser by mohl být kýmkoliv z nás, což si uvědomíte až během čtení. Autorka zvolila neurčitý a hodně obecný styl vyprávění, a i díky tomu má její román nádech pohádky. A všichni víme, že pohádky jsou tu od toho, aby nám pomohly snít. „Nad propastí byla tma“ vás přenese do jiné reality, ale paradoxně si díky ní uvědomíte, že váš život je ten nejlepší ze všech, které byste mohli žít.