Recenze: Mravenci

Jsou oproti nám sice drobní, ale nevyplatí se je podceňovat. Jejich říše je mimořádná, úchvatná a skýtá mnoho ohromujících informací. Poznejte Mravence.

Znáte mravence, že? Ty malinké pišišvory, na které se musíte dívat z pár centimetrů, abyste spatřili trochu víc než malou černou tečku. Velkoformátová publikace Mravenci nám tyhle pracovité tvorečky, konkrétně mravence lesní, přiblíží v mnoha směrech. V tomto případě i co se týče velikosti – koukneme se na ně úplně zblízka a ve 3D. Ohromily mě už první dvojstrany, na nichž je vyobrazeno tělo dělnice s popiskem pár desítek částí těla. Wau. A můj údiv neubýval ani s dalšími stranami. Detailně si prohlédneme, co mravenci skrývají ve svých tělíčkách. Ke všemu najdeme popisky a vysvětlivky. O informace, nad nimiž člověk žasne, není nouze. Pár vám jich prozradím, ale zdaleka to není vše, nebojte, stále budete mít co objevovat.

Věděli jste, že jeden mravenec dokáže vyzvrácením potravy nakrmit až 80 mravenců a ti mohou tuto potravu předat dál? Jasně, kdybychom to převedli na lidské způsoby, bylo by to nechutné. Naštěstí si to ale představovat nemusíme, protože tohle je příroda a zcela jiný svět! A je úžasné, že v případě nouze mají možnost si takhle zajistit jídlo a přežít. Jak si přečteme, někdy je sehnání stravy lapálie.

Po zimním spánku (prosinec-březen) je potřeba mraveniště vyhřát. To zajišťují dělnice doslova svými těly. Sluní se, načerpají teplo a běží do mraveniště, kde teplo vydají, a proces opakují. Úchvatné!

Dozvíme se, jaké funkce zastávají dělnice, královny a samečci, v čem se liší a jak probíhá jejich život. A vězte, že i mezi nimi je mnoho rozdílů. Autor nám přiblíží, čím se živí, jak konkrétně potravu získávají. Dále jak se rozmnožují, co následuje, jak se mravenci vyvíjejí, z čeho se skládá jejich obydlí… zkrátka vše možné. Při tom zjistíme, že jak moc si svou existenci musí vybojovat.

Digitální ilustrace jsou velice vydařené a dokonale vykreslují život mravenců. Textu není mnoho, ovšem je zcela postačující. Je popsán každý krok a činnost mravenců. Díky tomu o nich získáme ucelený obraz.

Cením si autorova záměru – rád by docílil toho, aby byli mravenci lidmi více respektováni, a to i díky tomu, že je lépe poznají. Armin Schieb původně napsal knihu Mravenci jako svou závěrečnou práci magisterského studia oboru ilustrace. Naštěstí se ale dostala na knižní trh a mravenci mohou díky ní udivovat širokou veřejnost. Tuto krásnou publikaci bych doporučila všem zvídavým čtenářům od dvanácti let výše, dospělákům nevyjímaje.

Autorka: Radka

Četli jste knihu Mravenci? Napište k ní hodnocení a získejte body ve věrnostním programu.