Recenze: Mlsná huba

Jitka a Bohdan si v 90. letech otevřeli vytouženou restauraci. Mlsné hubě se v Kolíně nebývale daří, ale jejich manželství není bez mráčku. Trápí je děti, rodiče pro ně nemají pochopení a Bohdan občas hledá útěchu v náruči jiné ženy. Velké změny nastanou, když se na scéně objeví cynická kráska Laura.

Česká spisovatelka Magda Váňová (1954) má na svém kontě před dvě desítky románů. Profesí je Váňová novinářka a překladatelka knih z bulharštiny a angličtiny. Ve své literární tvorbě se zaměřuje na silné příběhy pro ženy, které jsou mnohdy až nepříjemně realistické. Její knihy jsou plné laskavého humoru, chytrých postřehů a hlavním tématem bývají mezilidské vztahy. Přesně taková je i novinka Mlsná huba. Knihu vydalo nakladatelství Šulc-Švarc.

Ústředními hrdiny Mlsné huby jsou manželé Jitka a Bohdan. My se s nimi poprvé setkáváme ve chvíli, kdy mladičká Jitka zjišťuje, že je těhotná. Bohdan má krátce po promoci, a tak nějak se předpokládá, že obtíže vyřeší potrat. Jenže Jitka je tvrdohlavá mladá dáma, která kašle na mínění okolí a dokáže se postavit nejen svým rodičům, ale celému světu. Vdá se, porodí dceru, a aby toho nebylo málo, konsternovaným rodičům oznámí, že se už nikdy nevrátí k práci zdravotní sestry.

Jejím snem je být kuchařkou v restauraci. Bohdana má smíšené pocity a Jitčini rodiče, oba lékaři, jsou šokovaní. Jitce se splní sen díky strýčkovi jejího manžela. Svérázný Arnošt kdysi emigroval a v Rakousku vlastnil tři hotely. Jako zámožný padesátník se vrací do vlasti a nijak se netají tím, že má slabost pro lidi, kteří si jdou za svými cíli. Arnošt není žádný idealista a my budeme postupně zjišťovat, co všechno prožil.

Váňová detailně a čtivě popsala dobu, kdy u nás začali lidé podnikat. Mlsná huba je plná originálních postav a postaviček. Všichni jsou promyšlení do nejmenších podrobností a vám bude hned jasné, že by fungovali nejen na papíře, ale i v životě. A je docela možné, že jejich předlohy skutečně existují. Autorka fandí spravedlnosti a tomu, co je správné. Ví, jací jsou lidé, a rozhodně si nedělá o nikom iluze. Dokáže si rýpnout do snobů stejně jako do hlupáků.

Mlsná huba je moderní pohádka, kde dobro vítězí nad zlem. Také je to moderní epos o hrdinství a o tom, jak prožít naplněný život. Roli záporné hrdinky dostala atraktivní blondýna Laura. Ta se zklamala v mužích, a proto nesnese, aby byl někdo šťastný. S chutí ubližuje, neustále intrikuje a problém nastane, když se zaměří na Mlsnou hubu. Autorka příběh vypráví z pohledu několika postav a je docela možné, že vaše sympatie si získá zrovna Laura.

Mlsná huba mapuje celé životy a příběh nadchne čtenáře, kteří mají bohaté zkušenosti a o životě a svých bližních si myslí své. V Mlsné hubě je svět v pořádku a věci v něm fungují tak, jak mají. Občas někdo dostane přes prsty, někdo se občas něčím trápí, ale to patří k věci. Bez tragédií bychom si nevážili toho, co máme, a nevěděli bychom, co je štěstí. Mlsná huba vám zpříjemní všední dny a nejspíš vás i přesvědčí o tom, že máte být k ostatním shovívavější.