Tohle musí vyfičet. Poslední kusy od 38 Kč!

Recenze: Mlčící pacientka

Nestává se často, aby literární debut převálcoval žánrové konkurenty. „Mlčící pacientce“ se to povedlo s přehledem a naprosto bez námahy. Kniha vás přiková k židlím a vy zjistíte, jak to vypadá, když se spojí řecká tragédie s hitchcockovským hororem a hádankou ve stylu Agathy Christie.

Alex Michaelides (1977) se narodil na Kypru. Vystudoval literaturu na Cambridge a scenáristiku na American Film Institute v Los Angeles. Za sebou má řadu scénářů, ale „Mlčící pacientka“ je jeho prvním knižním počinem. Románové debuty mohou být všelijaké, a i když se jejich autor orientuje v žánru a dokáže psát jako profík, málokterý čtenář je tak naivní, aby věřil, že drží v rukou něco, co tady ještě nebylo. Mlčící pacientka je velmi ambiciózní projekt, ale autorovi se jeho drzost vyplatila.

Knihu u nás vydalo nakladatelství Motto, a pokud jste milovníci napínavých a zamotaných příběhů, rozhodně si ji nenechte ujít. Protože je Michaelides nováčkem v literatuře, nikdo neví, co od něj může čekat. Mlčící pacientka navíc klame tělem v tom smyslu, že ji podceníte a budete mít pocit, že jste na všechno kápli a víte, jak to bylo. Ostatně, podobný pocit jsem měla i já. Autor nezapře, že je nadšeným fanouškem Agathy Christie, a jeho kniha v mnohém připomíná „Pět malých prasátek“.

Podobný je i styl vyprávění, a tak ten, kdo má Agathu Christie přečtenou, může dospět k řešení, jaké by se objevilo v její knize. Ano, Agatha Christie blufovala, ale v Mlčící pacientce najdete dvojitý bluf. I kdyby si vám nakrásně povedlo něco málo vyřešit, stejně na konci zůstanete s pusou dokořán. Mlčící pacientka je intelektuální detektivka, u které musíte přemýšlet a která vyžaduje vaši aktivní spolupráci. Tohle není plytký krvák, ale inteligentní a kvalitně napsaný příběh.

Velkou roli v něm má antická literatura, náboženství a umění. Hlavní hrdinkou je slavná malířka Alicia Berensonová. Ta údajně zastřelila svého manžela. Už šest let si odpykává trest a po celou dobu nepronesla jediné slovo. Psychoterapeut Theo Faber se jí rozhodne pomoci, ale to samozřejmě netuší, do jakého průšvihu se řítí. Na povrch vyplouvají dávná tajemství a je docela možné, že někdo dojde k úhoně.

Michaelides se inspiroval v řeckých tragédiích i v klasických detektivkách připomínajících křížovky. Celý příběh vypráví jedinečným stylem, do kterého se zamilujete už po několika stránkách. Nevím, jak to udělal, ale v jeho podání bych si nadšeně přečetla i nákupní seznam. Jiným autorům se stává, že styl pokulhává za obsahem, ale to rozhodně není případ Mlčící pacientky. Alex Michaelides se rozhodl všem čtenářům i konkurentům vytřít zrak a to se mu povedlo.